1.5 Firefly - všetko, čo zatiaľ vieme o novom štvorvalci

16.08.2021

V súčasnej šialene ekologickej dobe je každý nový alebo aspoň modifikovaný spaľovací motor doslova sviatkom automobilového priemyslu. Ten sa čoskoro bude oslavovať vďaka novej verzii štvorvalca z radu motorov Firefly. Dostať by ho mali okrem Fiatov aj modely značky Jeep a Alfa Romeo. 

Nástupcovia slávneho a nesmrteľného radu FIRE - nové motory Firefly sú na našom trhu dostupné od roku 2018. Na juhoamerickom trhu, kde je Fiat mimoriadne silný boli v predaji už o dva roky skôr. Nový rad motorov nesie označenie GSE (Global Small Engine), obchodný názov je však Firefly.

Debut technologicky prepracovaných preplňovaných motorov u nás odštartoval trojvalec 1.0 Firefly Turbo pre Fiat 500X a Jeep Renegade s výkonom 88 kW (120 koní). Pridali sa aj preplňované štvorvalce 1.33 Firefly Turbo, ktoré možno nájsť aj v Jeepe Compass. Ako posledná pribudla podladená verzia trojvalca 1.0 Firefly Turbo s výkonom 74 kW (100 koní) pre inovované Fiat Tipo. Atmosférický trojvalec 1.0 Firefly s mild-hybridnou technológiou je zatiaľ v ponuke len pre Fiat 500 a Panda.

Konštrukcia ako doterajšie motory GSE

Novinka bude mať objem 1.5 litra a pôjde o prepracovanú verziu 1.33 litrového štvorvalca. Vŕtanie ostane rovnaké, vyšší objem sa dosiahne zväčšením zdvihu valcov. Tak ako v prípade doterajších preplňovaných motorov Firefly bude nová 1.5-ka pre variabilné časovanie ventilov využívať tretiu generáciu technológie MultiAir. Vďaka nej môže motor pracovať v rôznych cykloch alebo efektívne vypaľovať GPF filter bez toho, aby akokoľvek obmedzoval jazdu. 

Viac podrobností o nových motoroch GSE Firefly

Nový štvorvalec bude podobne ako doterajšie verzie ľahký vďaka celohliníkovej konštrukcii (hmotnosť 1.33 litrového Firefly je 100 kg). Výroba by mala prebiehať v jednej z talianskych tovární (Termoli alebo Carmagnola). Kapacity tam naplní výroba verzií 1.0 a 1.5 litra.

Výkon novej jedna-päťky narastie oproti jedna-trojke len skromne. V každom prípade použitia by sa mala objaviť vždy s určitým stupňom elektrifikácie. Podľa predbežných informácií by v prípade mild-hybridu mali byť v ponukách verzie s výkonom 130, 160 a 190 koní. V prípade plug-in hybridov sa výkon môže dostať na úrovne 260 a 280 koní.

Už len s elektrifikáciou

Očakáva sa, že štvorvalec bude novým strategickým pilierom pre elektrifikáciu talianskych modelov. Debutovať by mal na jar roku 2022 a to v modernizovanej dvojici Fiat 500X a Jeep Renegade. Nepotvrdené informácie hovoria, že pre tieto dva modely by nová 1.5 mala v ponuke nahradiť základný motor 1.0 Firefly s výkonom 120 koní. 

Okrem nich sa určite objaví v ostro očakávanej novinke Alfa Romeo Tonale a to v júni 2022. Tu sa očakáva najsilnejší mild-hybrid s výkonom 215 koní a najostrejší plug-in hybrid s výkonom nad 300 koní. Najvýkonnejšie verzie budú k dispozícii vždy len pre Alfu.

Koncern Stellantis pripravuje aj derivát Alfy, ktorým bude nový Dodge Hornet - vyrábaný tak ako Alfa v továrni Pomigliano d´Arco, určený však len pre americký trh, aj ten dostane nový motor 1.5 Firefly. Posledným SUV, ktoré nový motor dostane do portfólia je Jeep Compass. Každý z týchto spomínaných modelov bude v ponuke ako mild-hybrid (MHEV) a plug-in hybrid (PHEV).

1.5 Firefly aj pre Fiat Tipo

Množstvo motoristov správa, že novinka sa pripravuje aj pre kompaktné modely Fiat Tipo. Pripravovaná jednotka 1.5 je zároveň odpoveďou na otázku, prečo je Fiat Tipo v ponuke len s jediným benzínovým motorom. Jednoducho na ňu čakal a štvorvalec 1.33 bez elektrifikácie by bol príliš "emisne" drahý. Tipo by malo využiť najlacnejšiu mild-hybridnú technológiu, a teda integrovaný štartér-generátor, ktorým si bude dopomáhať pri rozjazdoch a znižovať tak spotrebu paliva. Tipo MHEV použije novú 48V palubnú sieť. S plug-in hybridom sa nepočíta.

S novým motorom aj nová predovka

Zatiaľ čo pre základné verzie Fiatu 500X a Jeep Renegade a lacnejšie Tipo by mal byť v ponuke manuál, pre výkonnejšie verzie nového motora sa predpokladá použitie novej automatickej prevodovky Getrag. Stellantis totiž spolupracuje na vývoji 7-stupňovej, mokrej dvojspojkovej a hybridnej prevodovky. Malo by ísť o inovovanú prevodovku s označením Getrag 7DCT300. Očakáva sa, že táto prevodovka bude mať integrovaný elektromotor s výkonom 15 až 25 kW v 48 voltovom hybridnom systéme s možnosťou jazdy až 80 km/h iba na elektrickú energiu.