1.5 Firefly - všetko, čo zatiaľ vieme o novom štvorvalci
V súčasnej šialene ekologickej dobe je každý nový alebo aspoň modifikovaný spaľovací motor doslova sviatkom automobilového priemyslu. Ten sa čoskoro bude oslavovať vďaka novej verzii štvorvalca z radu motorov Firefly. Dostať by ho mali okrem Fiatov aj modely značky Jeep a Alfa Romeo.
Nástupcovia slávneho a nesmrteľného radu FIRE - nové motory Firefly sú na našom trhu dostupné od roku 2018. Na juhoamerickom trhu, kde je Fiat mimoriadne silný boli v predaji už o dva roky skôr. Nový rad motorov nesie označenie GSE (Global Small Engine), obchodný názov je však Firefly.
Debut technologicky prepracovaných preplňovaných motorov u nás odštartoval trojvalec 1.0 Firefly Turbo pre Fiat 500X a Jeep Renegade s výkonom 88 kW (120 koní). Pridali sa aj preplňované štvorvalce 1.33 Firefly Turbo, ktoré možno nájsť aj v Jeepe Compass. Ako posledná pribudla podladená verzia trojvalca 1.0 Firefly Turbo s výkonom 74 kW (100 koní) pre inovované Fiat Tipo. Atmosférický trojvalec 1.0 Firefly s mild-hybridnou technológiou je zatiaľ v ponuke len pre Fiat 500 a Panda.
Konštrukcia ako doterajšie motory GSE
Novinka bude mať objem 1.5 litra a pôjde
o prepracovanú verziu 1.33 litrového štvorvalca. Vŕtanie ostane rovnaké, vyšší
objem sa dosiahne zväčšením zdvihu valcov. Tak ako v prípade doterajších
preplňovaných motorov Firefly bude nová 1.5-ka pre variabilné časovanie
ventilov využívať tretiu generáciu technológie MultiAir. Vďaka nej môže motor
pracovať v rôznych cykloch alebo efektívne vypaľovať GPF filter bez toho,
aby akokoľvek obmedzoval jazdu.
Viac podrobností o nových motoroch GSE Firefly
Nový štvorvalec bude podobne ako doterajšie verzie ľahký vďaka celohliníkovej konštrukcii (hmotnosť 1.33 litrového Firefly je 100 kg). Výroba by mala prebiehať v jednej z talianskych tovární (Termoli alebo Carmagnola). Kapacity tam naplní výroba verzií 1.0 a 1.5 litra.
Výkon novej jedna-päťky narastie oproti jedna-trojke len skromne. V každom prípade použitia by sa mala objaviť vždy s určitým stupňom elektrifikácie. Podľa predbežných informácií by v prípade mild-hybridu mali byť v ponukách verzie s výkonom 130, 160 a 190 koní. V prípade plug-in hybridov sa výkon môže dostať na úrovne 260 a 280 koní.
Už len s elektrifikáciou
Očakáva sa, že štvorvalec bude novým strategickým pilierom pre elektrifikáciu talianskych modelov. Debutovať by mal na jar roku 2022 a to v modernizovanej dvojici Fiat 500X a Jeep Renegade. Nepotvrdené informácie hovoria, že pre tieto dva modely by nová 1.5 mala v ponuke nahradiť základný motor 1.0 Firefly s výkonom 120 koní.
Okrem nich sa určite objaví v ostro očakávanej novinke Alfa Romeo Tonale a to v júni 2022. Tu sa očakáva najsilnejší mild-hybrid s výkonom 215 koní a najostrejší plug-in hybrid s výkonom nad 300 koní. Najvýkonnejšie verzie budú k dispozícii vždy len pre Alfu.
Koncern Stellantis pripravuje aj derivát Alfy, ktorým bude
nový Dodge Hornet - vyrábaný tak ako Alfa v továrni Pomigliano d´Arco,
určený však len pre americký trh, aj ten dostane nový motor 1.5 Firefly. Posledným
SUV, ktoré nový motor dostane do portfólia je Jeep Compass. Každý z týchto
spomínaných modelov bude v ponuke ako mild-hybrid (MHEV) a plug-in
hybrid (PHEV).
1.5 Firefly aj pre Fiat Tipo
S novým motorom aj nová predovka
Zatiaľ čo pre základné verzie Fiatu 500X a Jeep Renegade a lacnejšie Tipo by mal byť v ponuke manuál, pre výkonnejšie verzie nového motora sa predpokladá použitie novej automatickej prevodovky Getrag. Stellantis totiž spolupracuje na vývoji 7-stupňovej, mokrej dvojspojkovej a hybridnej prevodovky. Malo by ísť o inovovanú prevodovku s označením Getrag 7DCT300. Očakáva sa, že táto prevodovka bude mať integrovaný elektromotor s výkonom 15 až 25 kW v 48 voltovom hybridnom systéme s možnosťou jazdy až 80 km/h iba na elektrickú energiu.