Ako rozumieť štandardom WLTP pri spotrebe paliva?
Aktuálne sa každý obracia na pumpe, či sa mu nádrž zväčšuje, alebo kde je vlastne problém, že platíme stále viac. Problém je v tom, že ceny palív idú vysokým tempom nahor a dolu sa tak skoro nechystajú. V horizonte najbližších dvoch mesiacov sa očakáva rast o ďalších 10 eurocentov na 1 liter paliva.
Preto sa každý viac pozeráme aj po spotrebe paliva a niektorí aj po hodnotách emisií nových alebo aj súčasných vozidiel. Výrobcovia majú povinnosť uvádzať spotrebu paliva predávaných vozidiel podľa prísnych štandardov. Ten najnovší - platný od roku 2017 má skratku WLTP - Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure. Ako tomu rozumieť?
Doteraz platil cyklus merania NEDC
Hodnoty, ktoré sa dočítame v technických údajoch vozidiel obsahujú poznámku o tom, akým spôsobom boli nameraná spotreba paliva a emisie CO2. Až do roku 2020 bolo možné uvádzať spotrebu paliva podľa cyklu NEDC. Normovaný
jazdný cyklus NEDC platil pre všetky osobné vozidlá a ľahké úžitkové vozidlá.
Európska komisia ho zaviedla v roku 1992 s cieľom zistiť spotrebu paliva a
emisií a poskytnúť porovnateľné hodnoty.
Tento cyklus meral spotrebu paliva určitým štandardizovaným spôsobom. Zahŕňal však dlhšie
vzdialenosti a kratšie zastávky, preto sa niekedy líšil od reality. A ako sa vlastne meral?
Testovacie parametre:
- Teplota v testovacej miestnosti sa pohybuje v rozsahu 20 - 30°C
- Dĺžka trasy 11 km
- Cyklus trvá 20 minút
Cyklus tvorili dve fázy:
- 13 minút sa simulovala jazda v meste
7 minút trvala simulácia jazdy mimo mesta
Priemerná rýchlosť bola 33 km/h
Doba, počas ktorej je vozidlo nečinné činí 25%
Maximálna rýchlosť bola 120 km/h
Pre modely s manuálnou prevodovkou bolo radenie rýchlostí presne definované
Cyklus NEDC nezohľadňoval doplnkovú výbavu a klimatizáciu.
Cyklus WLTP sa viac opiera o realitu
Cyklus WLTP je celosvetovo
harmonizovaný štandard na testovanie osobných vozidiel a ľahkých úžitkových
vozidiel. Zabezpečuje podstatne realistickejšie metódy na zistenie hodnôt spotreby paliva. Dynamické parametre sa výrazne odlišujú od pôvodného cyklu NEDC. Aké sú tieto parametre?
Testovacie parametre:
- Teplota v testovacej miestnosti je 23°C
- Dĺžka testovacej trasy je 23 km
- Cyklus trvá 30 minút
- Cyklus tvoria štyri fázy alebo záťaže - názka, stredná, vysoká, extra vysoká
- Priemerná rýchlosť je 47 km/h
- Podiel státia činí 13%
- Maximálna rýchlosť je 130 km/h
- Radenie rýchlostí je pre každé vozidlo vopred individuálne prepočítané
- Hmotnosť vozidla a doplnková výbava sú zahrnuté do analýzy
- Merané sú všetky možné kombinácie motorov a prevodoviek
Zatiaľ čo spotreba paliva bola doteraz meraná v laboratórnych podmienkach, nová metóda umožňuje vďaka vylepšeným testovacím parametrom presnejšiu prognózu skutočnej spotreby vozidla. Cieľom štandardu WLTP je simulovať čo najrealistickejšie jazdné vlastnosti. A dosiahnuť tak podstatne reálnejšie výsledky.
FIAT TIPO Hatchback
V prípade automobilu
FIAT TIPO Hatchback je spotreba paliva kompletne vyplnená len pri motore 1.0
Firefly Turbo.
Pri nízkej záťaži jazdou v nízkych rýchlostiach od 0 do 56 km/h
s častým zastavovaním je uvedená spotreba 7,2 až 7,3 litra benzínu na 100
kilometrov. Uvedené rozmedzie zahŕňa individuálne vybavené vozidlo obuté na
rôznych pneumatikách, ktoré môžu vytvoriť rozdiel v spotrebe paliva.
Najnižšiu spotrebu a to 4,7 až 5,0 litrov na 100 kilometrov dosahuje Tipo vo vysokej záťaži, čo v bežnom živote znamená jazdu napríklad z priľahlej dediny cez cestu prvej triedy za prácou do mesta. V extra vysokej záťaži hovoríme o prudkej akcelerácii na diaľničné spojenie a to so spotrebou 5,6 až 6,1 litra benzínu na 100 kilometrov.
Zdroje: seat.sk, fiat.sk, reasearchgate.net