Alfa Romeo: Čo čakať v najbližšom období a kedy príde Tonale?
Súčasná situácia na trhu automobilov čoraz viac tlačí výrobcov do kompromisov a do nútenej elektrifikácie svojho portfólia. Výnimkou v najbližších rokoch nebude ani značka, ku ktorej spaľovacie motory patria tak ako štyri kolesá k autu. Elektrické Alfy tu ale nebudú hneď zajtra, preto sa vo viacerých súvislostiach pozrime na to, aká cesta k tomu bude viesť.
Najprv príjmy, potom modely
Vznikom Stellantisu dostali koncerny PSA a FCA šance zjednodušiť a zrýchliť vývoj svojich modelov. Rozložením nákladov medzi viacero značiek sa podarí udržať trhový podiel a zvýšiť marže. Ani to však nestačí a preto Stellantis pracuje na ďalších "neduhoch" zdedených z talianskej pohodlnosti - napríklad extrémne vysoké výrobné náklady v talianskych fabrikách, ktoré sú v porovnaní so Španielskom, či Francúzskom až trikrát vyššie. Generálny riaditeľ Stellantisu Carlos Tavares bude preto trvať na ich znížení a týkať sa to bude modelov Giulia, Stelvio a tiež Tonale.
Ďalší krok, kde sa očakáva príjem, je výnos zo softvéru. Uvedenie troch nových softvérových platforiem STLA Brain, SmartCockpit a AutoDrive zabezpečí nie len nové možnosti aktualizácií, údržby a pripojenia, ale aj nový systém príjmu. Znamená to, že zákazník si zakúpi auto s deaktivovanými funkciami, za ktorých sprevádzkovanie bude treba naviac priplatiť. Bude sa to týkať modelov na nových platformách STLA uvedených postupne od roku 2023. Zastihne to aj nové modely Alfy Romeo.
Zmení sa aj systém predaja
Ďalšou zmenou, ktorá sa má najmä v súvislosti so značkou Alfa Romeo zaviesť, je model predaja. Jean-Philippe Imparato (riaditeľ Alfy Romeo) vyhlásil: "Nové modely budú vyrábané len na objednávku. Znamená to, že vozidlá budeme vyrábať len vtedy, ak budeme mať koncového zákazníka. Na začiatku roka 2021 bolo počet vozidiel na objednávku 38 %, do roku 2023 však podiel zvýšime na 80%. Pomôžeme tak Alfe ušetriť na výrobných nákladoch. Nesmieme vyrábať autá, ktoré nemajú zákazníkov - skrátka žiadne auto nesmie stáť na parkoviskách dlhšie ako 90 dní," hovorí generálny riaditeľ Alfy, ktorý týmto krokom sľubuje tiež nulový dopad na predajcov. Chce ich totiž zmeniť na akési agentúry a za každé predané auto garantovať fixnú maržu. Konečná cena auta by teda mala byť stanovená automobilkou a nie predajcom.
Alfa Romeo Tonale
O novom SUV v segmente C postupne prenikajú na verejnosť čiastkové informácie. Istotne však už vieme, že Tonale využije základy Jeepu Compass, teda platformu FCA Small Wide. Z Poľska zase unikli informácie o rozmeroch - Tonale bude 4528 mm dlhé, 1835 mm široké, 1604 mm vysoké. Rázvor bude identický s Compassom, teda 2636 mm.
Premiéra Tonale sa neposunula len tak. Jean-Philippe Imparato dal totiž prepracovať nie len špičkovú plug-in hybridnú verziu, ale aj vyšperkovať celkovú kvalitu nového modelu. Údajne mali byť výrazne prepracované interiérové panely a ich zmontovanie. Prepracovaný bol aj exteriér, najvýraznejšími zmenami prešli svetlá, ktoré sa priblížili ku konceptu z roku 2019 a nie sú totožné s modelom na uniknutých fotografiách.
Žiadna prudká elektrifikácia
Základnú ponuku Tonale by mali pod kapotou obstarávať benzínové a naftové štvorvalce. Debutuje tu nová jednotka 1.5 Firefly Turbo s výkonom 96 a 118 kW (130 a 160 koní), pričom tá silnejšia bude mild-hybridom (MHEV). Pod kapotu sa dostane aj osvedčená naftová 1.6-tka Multijet s výkonom 96 kW (130 koní). Oficiálne informácie zatiaľ o dostupných prevodovkách mlčia, Tonale by však malo mať aj najnovšiu automatickú prevodovku DDCT so siedmymi stupňami.
Jean-Phelipe Imparato sa už skôr vyjadril, že posun premiéry modelu prinesie svoje ovocie aj debutom kompletnej modelovej ponuky. Tá by mala vrcholiť plug-in hybridom (PHEV) s pohonom všetkých štyroch kolies, ktorý koncepčne poznáme už z Jeepu Compass a Renegade ako 4xe. Vrcholný plug-in hybrid bude mať pod kapotou spaľovací motor a vzadu elektromotor. Kombinovaný výkon sústavy zatiaľ nie je známy, ak by kopíroval ponuku Jeepu, bolo by to 176 kW (240 koní).
Premiéra
Nech sa deje, čo sa deje, generálny riaditeľ značky sa zaručil, že Tonale bude 4. júna 2022 u všetkých predajcov. Plná výroba v talianskej fabrike Pomigliano d´Arco by mala odštartovať približne v rovnakom termíne. Oficiálne predstavenie sa podľa najnovších, avšak neoficiálnych informácií chystá na utorok 8. februára 2022.
Alfa Romeo Stelvio a Giulia
Hoci sa to nezdá, dva modely sú na trhu už pomerne zrelú dobu vedúcu k výraznejšej modernizácii. Staršia Giulia od roku 2016 a novšie SUV Stelvio od roku 2017. Oba modely prešli aktualizáciou pre modelový rok 2020, kedy sa vylepšil najmä kritizovaný infotainment, lacno pôsobiaca stredová konzola a vyšperkovali sa niektoré vlastnosti auta ako akustika. Rok 2021 sa niesol v znamení estetických edícií 6C Villa d´Este a GT Junior, a zároveň odovzdávania špeciálnej série GTA a GTAm modelu Giulia.
Facelift
Posledné informácie hovoria o tom, že oba modely ešte stihnú prejsť zásadnejšou modernizáciou. Pribudnúť by mali nové predné svetlá a nárazník, stylingovo by sa mali priblížiť dizajnu Tonale a najmä si osvojiť modernú technológiou inteligentných LED svetlometov. V interiéri by sa mala aktualizovať len konektivita a ďalšie drobné zmeny, napríklad v čalúnení. Predpokladá sa však použitie nového virtuálneho kokpitu pre vodiča po vzore Tonale, tvar palubnej dosky a prístrojov sa však meniť nebude - už sa to skrátka neoplatí.
Viacero informácií hovorilo o tom, že tieto modely sa stanú hybridmi, neskôr to bolo vylúčené. Táto informácia je ale opäť v hre, pretože plniť prísne emisné limity musí aj Alfa Romeo. Stelvio by si tak malo osvojiť hybridnú technológiu z Maserati, avšak nie je hybrid ako hybrid. Princípom tohto hybridu je 48V štartérgenerátor, ktorý rekuperuje energiu do batérie v priestore rezervy. Získaná energia sa potom používa na pohon elektrického kompresora, ako na priamu podporu spaľovacieho motora. Čo nakoniec bude pravdou, by sme sa mali dozvedieť v druhej polovici roku 2022.
Ďalšie SUV a elektrifikácia
Stále platí, že prím na trhu hrajú SUV modely. Automobilka Alfa Romeo to vidí aj na svojom malom portfóliu, kde Stelvio dosahuje dvojnásobné čísla oproti Giulii. Niet sa čomu čudovať, že rozhodnutie o ďalšom modeli padlo do kategórie SUV.
Alfa Romeo Brennero
V roku 2023 sa v poľskom závode Tychy začne vyrábať SUV pre segment B, teda model o jednu kategóriu nižšie od Tonale. Využije platformu pôvodom od PSA, vďaka čomu bude uvedený aj prvý plne elektrický model Alfy Romeo. Debutuje však aj verzia so spaľovacím motorom - či to však bude PureTech alebo Firefly, zatiaľ nie je jasné. Okrem tohto modelu sa v Tychách bude vyrábať aj nový Jeep a Fiat. V otázke motorov možno len konšpirovať, že ak blízko výrobnej linky už vznikajú aj motory GSE Firefly, nebolo by logické do Poľska zvážať PureTechy. Meno nového modelu ešte nebolo potvrdené, hovorí sa však o názve Brennero.
Giulia a Stelvio v novej generácii
Aj keď oficiálny plán Stellantisu a jednotlivých automobiliek bude zverejnený až 1. marca 2022, Jean-Phelipe Imparato už skôr oznámil, že každý rok chce uviesť jeden nový model. Pre rok 2022 Tonale, 2023 Bennero, otázkou ostáva, čo príde v roku 2024 a 2025.
Ide o roky, kedy budú Giulia a Stelvio na konci svojich výrobných cyklov. Stellantis chce zároveň na trh uviesť nové modely postavené na novej platforme STLA Large. Oba talianske modely sa ponúkajú ako premiéry pre rok 2024 a 2025. Giulia ako skôr uvedená by sa tak mohla vďaka novej platforme dočkať aj plne elektrického pohonu, zároveň by nemala prísť o skvelé jazdné vlastnosti, pretože patentované riešenia platformy Giorgio, na ktorej Giulia dnes jazdí, by mali byť implementované do novej architektúry STLA Large.
V článku sú použité grafické vizualizácie modelov, ktoré nie sú oficiálnymi fotografiami automobilky. Poukazujú len na možnú podobu nových modelov.
Zdroje: motorionline.com, clubalfa.it, infomotori.com, stellantis.com