Alfa Romeo Giulietta – nástup a vývoj

31.12.2020

Kompaktný päťdverový hatchback prišiel na trh v roku 2010. Dnes je to už 10 rokov od začiatku jeho výroby a vyzerá to tak, že sa v tichosti vytratil z výrobných liniek. Posledné kusy dorazia k dílerom začiatkom roka 2021 a ich dopredaj môže znamenať atraktívne ceny pre posledných záujemcov. Uvedenie Giulietty na trh znamenalo oslavu stého výročia Alfy Romeo a návrat ku klasickým menám z histórie. Zároveň sa Alfa rozhodla rozšíriť zdieľanie komponentov s koncernovými súrodencami (nie Bravo a Delta, o tom potom..) a ušetriť tak na výrobe, čo značne neskôr pomohlo aj v spoľahlivosti a odolnosti. Poďme sa pozrieť na to, čo je Giulietta za model a prečo ak ju niekto označí za "len prezlečené Bravo", nemá pravdu. V tomto článku chcem čitateľovi okrem poznania Giulietty vysvetliť, že ide o samostatne vyvinutý model.

Auto Valas, Košice, 1.7.2010  jedna z prvých Giuliett na Slovensku

V roku 2007 už bolo jasné, že predchodca - Alfa 147 sa blíži na koniec svojho inovačného cyklu. Začalo sa hovoriť o nástupcovi, ktorého média a fanúšikovia nazvali Alfa Romeo 149. Po vzore prechodu Alfy 156 na označenie 159. Zachytené špionážne fotografie dokazujú, že Giuliettu vývojári ladili na rôzne podmienky. Testy na známom okruhu Nurburgring boli pre Alfu samozrejmosťou, testy na púšti a v extrémnych podmienkach v Afrike po nespevnených povrchoch, testy v mrazivom Laponsku, ladenie kúrenia do extrémne mrazivých podmienok, Giulietta nesmela sklamať a Alfa si ju preto riadne preklepla. Pozrieť si môžete niekoľko videí z testovacích jázd v rámci vývoja.

Blížiacim sa termínom premiéry sa objavovali ďalšie fotografie testovaných prototypov, na ktorých ešte vidno niektoré vonkajšie komponenty Fiatu Bravo. Napríklad prevzaté spätné zrkadlá, či kľučky dverí zadných dvier umiestnené na klasickom mieste. Pod kabátom to však vyzeralo úplne inak.

Dôsledkom pomenovania najmenšej Alfy Romeo názvom MiTo (skrátené začiatky miest centier Alfy Romeo Mi-láno, To-ríno = MiTo) sa začali objavovať informácie, že nová Alfa by sa mohla volať Milano. O budúcom názve ešte v polovici roka 2009 nevedela ani sama automobilka. Dokazujú to špionážne fotografie z výrobnej linky, na ktorých je Giulietta stále bez mena. 

Nová, nie prepracovaná platforma

Hoci na prototypoch vidno niektoré komponenty Fiatu Bravo, je to bežná súčasť testovacích múl v praxi pri vývoji nového modelu. Giulietta stojí na novej a samostatnej platforme s názvom C-EVO. S Fiatom Bravo má spoločný iba východzí bod vývoja platformy a to podlahu pod sedadlami vodiča a spolujazdca, ktoré predstavujú základné charakteristiky "package" alebo konceptu auta. Novinka s názvom C-EVO neskôr poslúžila ešte pre modely Fiat Viaggio a Ottimo pre Čínu, či Dodge Dart a Chrysler 200 pre USA.

Dôraz sa pri vývoji kládol na hmotnosť, vyváženie, jazdné vlastnosti, výdrž a pevnostné charakteristiky. Úplne nanovo vyvinutá časť "body in white", teda všetkého, čo sa pod karosériou ukrýva poukázala na ambície získať vysoké hodnotenie v bezpečnostných nárazových testoch. 5 hviezdičiek z roku 2010 a 97% v ochrane dospelých. Výsledok ju radil medzi najbezpečnejšie autá roka (odkaz). 

Oproti staršej platforme C, na ktorej stoja Fiat Bravo a Lancia Delta, sa použitie vysoko a ultra vysoko pevnej ocele zvýšilo zo 65 na 84%. Pridali sa hliníkové komponenty (3,7% vs. 0%), komponenty z plastového kompozitu xenoy (2,3% vs. 0%) a použitie nízkouhlíkovej ocele sa eliminovalo z 35 na 3% (najmä kvôli hmotnosti). Novinkou oproti staršej platforme je aj použitie komponentov z ocele tvárnenej za tepla (7% vs. 0%), vďaka ktorej sa taktiež tuhosť karosérie markantne zvýšila.

Zavesenie kolies

Predná náprava využíva zavesenie MacPherson. Vďaka použitiu komponentov z hliníka sa ušetrili 4 kg len v zavesení kolies. O niečo viac sa vďaka hliníku ušetrilo na zadnom viacprvkovom zavesení Multilink a to až 10 kg. Tieto úspory výrazne zlepšujú jazdné vlastnosti auta. Zadná náprava má tlmiče umiestnené kolmo a v osi kolesa, čo zlepšuje účinnosť tlmenia nerovností.

Brzdy

Brzdové komponenty boli dimenzované pre každú výkonovú verziu samostatne. Zatiaľ čo výkonové verzie 105 - 120 koní používali rozmer kotúčov vpredu 281x26 mm a 264x10 mm vzadu, 170 koní už vpredu posilnilo na rozmer 305x28 mm. Najvýkonnejšej verzii s výkonom 235 koní konštruktéri dopriali rozmery kotúčov 330x28 mm vpredu a 278x12 mm vzadu. Všetky brzdové strmene boli hliníkové a modifikované pre každý rozmer samostatne.

Ostatné komponenty

Konštruktéri sa namiesto hydraulického riadenia rozhodli zvoliť elektrické, nastavené na čo najlepšiu spätnú väzbu a okamžité reakcie na pokyn vodiča. Pre Giuliettu boli kompletne nanovo vyvinuté komponenty ako poloosi, zavesenie kolies, chladiaci systém, systém sania, výfukovej sústavy so špeciálne ladeným zvukom pre benzínové verzie, novo vyvinutý systém vedenia káblových zväzkov, dokonca aj systém klimatizácie Giulietta neprevzala z modelu Bravo, vďaka čomu netrpela problematickými servomotormi. Vďaka použitiu tlakovo liateho horčíkového nosníka palubnej dosky sa citeľne znížili vibrácie a znížila hmotnosť o 10 kg v porovnaní s konvenčným oceľovým nosníkom. Výstuhy predného nárazníka a pozdĺžne nosníky z hliníka ušetrili 8,5 kilogramu, zadná výstuha nárazníka z plastového kompozitu xenoy ušetrila 4 kg. Konštrukcia zadných sedadiel vďaka plastovému základu ušetrila 8 kg. 

Dôkladnou analýzou boli vytipované miesta pre elimináciu hlukov a vibrácií. V porovnaní s Fiatom Bravo je Giulietta tichšia o 9% pri diaľničnom tempe a výrazne lepšie tlmí vibrácie od kolies a motora. Môže za to dôkladnejšie odhlučnenie prednej a zadnej nápravy resp. kolies a použitie kvalitnejších tlmiacich materiálov v deliacom priestore medzi motorom a interiérom Použité boli aj hluk pohlcujúce fólie v podlahe a streche. Giulietta zároveň používa v okennej časti dverí trojité tesnenie, v spodnej časti dvojité (dvere + karoséria). Oproti Bravu má napríklad Giulietta vnútorné komponenty dverí umiestnené na samostatnom plechu tvoriacom tiež utesnenie medzi vonkajším plechom a vnútornou tapacírou. Bravo na zakrytie používa obyčajnú penovú fóliu. Zadné dvere kvôli hmotnosti nepoužívajú plech, ale odľahčený plast.

Čoskoro pokračujeme..

II. časť - pohonné ústrojenstvo.

III. časť - dizajn.

IV. časť - kariéra.