TEST Alfa Romeo Tonale Q4 Plug-in hybrid: Tu vôbec nejde o to, aby bola zelená!

29.06.2023

Autor: František

Tradičné plače, že elektrifikácia zasiahla aj milánsku značku s hadom a krížom v znaku, nechajme za hlavou. Tu sa totiž ideme radovať, pretože v Taliansku sa uskutočnil elektrifikačný prevrat, ktorý využil maximálny potenciál elektrifikácie a priniesol na trh produkt, ktorý vo svojej triede ťažko hľadá konkurenciu. Na týždenný test som dostal vrcholovú motorizáciu modelu Alfa Romeo Tonale - vo verzii Q4 plug-in hybrid s výkonom 280 koní.

Kto to je a odkiaľ prichádza?

Alfa Romeo Tonale je model uvedený na trh v marci roku 2022. Prezentácia modelu niesla názov "Le Metamorfosi", teda metamorfózy, ktoré naznačili zásah elektrifikácie a impulz značky do nového života. Veď ten bol po 6 ročnej pauze od posledného modelu Stelvio naozaj potrebný. Alfa avizovala kompaktné SUV už v roku 2019 rovnomenným konceptom Tonale, treba však otvorene priznať, že vývoj trval o niečo dlhšie ako sa predpokladalo a to aj na základe politických zmien v automobilke, ku ktorým došlo zlúčením koncernov FCA a PSA do Stellantisu.

Kompaktné SUV, svojím športovým strihom skôr crossover, prichádza do segmentu C medzi športovo strihnuté a prémiovo postavené autá ako BMW X1, Mercedes-Benz GLA, či Volvo XC40. Výroba prebieha v modernizovanom talianskom závode Pomigliano d´´Arco neďaleko Neapolu. Od januára 2023 sa Tonale pre zvýšenie záujmu vyrába na dvoch zmenách, počas ktorých sa 4200 zamestnancov podieľa na výrobe asi 350 áut denne. Dodnes vyrobili niečo cez 25.000 áut, objednaných je však dvojnásobok.

Analyzujme dizajn

Ten vznikal od januára 2018 presne 1 rok a vyústil do konceptu Tonale. Krásna karoséria vznikla pod vedením Alexandrosa Liokisa, ktorý už v minulosti stál za skvelým dizajnérskym počinom Alfa Romeo Gloria z Európskeho inštitútu dizajnu.

Alfa Romeo je značka, ktorá si zakladá na tradícii. Bolo to tak pri každom modeli, avšak až keď som Tonale ukázal nezaujatým motoristom a sami povedali, že "Tonale dizajnom vychádza z tých starších Álf", došlo mi, že buď to z tohto auta ide samo, alebo marketing odviedol perfektnú prácu. Posúďte sami nižšie.

Že to nie je blbosť? Celú karosériu vzpriamuje a muskulárne napína takzvaná "GT línia" vedúca od predných svetlometov až dozadu. Vďaka nej pôsobí a vlastne aj má predná maska negatívny a veľmi agresívny sklon. Podporuje to šípovitý vonkajší tvar svetlometov, v ktorých sa ako svetelný podpis ukrýva trojica naznačených obrysov inšpirovaná Alfou Sprint Zagato - mimochodom jedným z prvých áut od Alfy Romeo, ktoré bolo navrhnuté počítačovou podporou návrhu a výroby (CAD/CAM).

Tým "novším" Alfistom bude maska pripomínať Alfu 159, Brera a Spider. Čo sa mne naozaj páči na efekte GT línie, je natiahnutie zadnej časti Tonale. Pripomína mi vystupujúci "chvost" modelu GT Junior. Ak sa pozrieme na ďalšie detaily, mne osobne zadné svetlá a celkovo zadná časť pripomína Alfu Romeo 156 - estetickej ikone, konkrétne zadnými horizontálnymi svetlometmi, ktoré sa hranou (na Tonale svetlom) spájajú v znaku Alfy. Aj usporiadanie zadného nárazníka s dvojicou odrazových skiel a umiestnením registračnej značky pripomína Alfu 156.

Navrhnúť perfektný dizajn odolávajúci času, to nie je to isté ako navrhnúť šokujúci dizajn s futuristickými prvkami, ktorý zaujme na jeden rok. Alfa vždy bola o elegancii a aj z Tonale vyslovene ide, že niekto okolo toho auta veľmi dlho chodil, aby našiel správne proporcie a pridal, či ubral na správnych miestach. Dokazuje to kvalita odleskov a lom svetla na karosérii a jej detailoch. Tu nenájdete ostré zlomy a zbytočné výkriky do tmy, Tonale sa pýši tradičnými proporciami a vysokou kvalitou spracovania, pretože medzery medzi dielmi karosérie sú minimálne a nebadať tu typické nedostatky z minulosti s nesediacimi plastovými dielmi a podobne. Je to skrátka na úplne inej a vysokej úrovni.

Duch tradície vládne aj v interiéri

Ten neostal dĺžny nič agresívnemu a elegantnému zovňajšku. Pod skvelo tvarovaným volantom potiahnutým kvalitnou kožou sa nachádza dvojica nádherných hliníkových pádiel. Vodič sa cez volant pozerá na nový digitálny 12,3-palcový prístrojový štít, ktorý síce nahradil staršie klasické budíky, no má tradičný tvar. Tubusy, v ktorých sú hlavné ukazovatele prístrojov, odvážne zasahujú až po čelné sklo. Palubná doska je kompaktná, ale zároveň citlivo vstupuje do priestoru, vyzerá hodnotne a môže byť čalúnená alcantarou alebo kožou ako v tomto prípade.

Pod hodnotne spracovanými výdychmi klimatizácie s kovovými ovládačmi smeru tu nájdeme "klávesnicu" pre rýchly prístup k ovládaniu klimatizácie alebo jej vypnutiu. Chýba mi tu tlačidlo "mono" alebo "sync". To sa nachádza až na displeji 10,25-palcového palubného infotainmentu, ktorý po novom vystupuje z podsvietenej časti palubnej dosky. Na nej si mimochodom môžete meniť päť farieb viditeľných najmä v noci. Aj mne sa viac páčila koncepcia zapracovaného displeja Giulie a Stelvia, praktické používanie a "ťukanie" na jednotlivé ikony je však omnoho ergonomickejšie na tomto novom type vystupujúceho displeja. Rozlíšenie je veľmi kvalitné, odozva je dobrá, miestami slabšia. Výborná možnosť - displej možno úplne vypnúť.

Stredový tunel je pomerne vysoký a masívny. Ruku podopiera posuvná kožená lakťová opierka, ktorá je v štandarde, zaujímavým strieborným dekorom pokračuje tunel až k palubnej doske. Nie že by bol tento dekor nevhodný, ale pôsobí na mňa trochu umelo, podobne ako "karbónový" poťah palubnej dosky v staršom modeli MiTo. Každopádne sú v ňom dva držiaky na nápoje s gumenými "pošvičkami" na lepšie uchytenie nápoja a "kola z mekáča" v nich drží skvelo. Volič páky radenia je mechanický, sme tu o triedu nižšie ako v dvojici Giulia & Stelvio, kde je elektronický. Nové a lepšie umiestnenie pre pohľad vodiča má volič jazdných režimov DNA. Teraz lepšie vidíte, aký režim máte práve zvolený.

Dvere majú výborné kožené čalúnenie s mäkkou podporou pre lakeť. Uložiť si sem komfortne ruku, to som si naozaj užíval. Dvere sú hrubé a pôsobia robustne, u niekoho to môže vyvolať pocit bezpečia. Do spodnej časti toho veľa nevojde, ale otvor na vodu je dimenzovaný na postačujúcu litrovú fľašu ako vpredu, tak vzadu. Privítal by som koberčekom čalúnené odkladacie priestory, veď sme v prémiovom vozidle. Po kiksoch v Giuliette s plastovou kľučkou dverí je práve tá v Tonale pevná a vyzerá robustne.

Praktickosť  a pohodlie interiéru

Poďme rovno aj do úžitkovej hodnoty. Tonale je kompaktným crossoverom so športovo strihnutou karosériou. Takéto rysy sa prejavili aj na ponuke priestoru, pretože strecha je nižšia a zvažuje sa smerom dozadu. Zatiaľ čo na dĺžku som nezaznamenal žiadne obmedzenie, pretože sa plnohodnotne s výškou 187 cm posadím ako za volant, tak sám za seba bez dotyku strechy hlavou. Hlavne na šírku sa môže niekomu zdať interiér obmedzenejší. Subtílne môže na niektorých pôsobiť predné sedadlo, ktoré je užšie, ako by ste čakali, no pridávajú tomu najmä výraznejšie bočnice, ktoré človeka obopínajú a svoje zúžitkujú najmä v zákrutách.

Medzi prednými sedadlami je však dostatočná vzdialenosť, o niečo menej vzdušnosti evidujem pri položení lakťa na opierku dverí. Šírku medzi úrovňou lakťových opierok vodiča a spolujazdca som nameral 149, na zadnej rade 146 centimetrov. Ak už hovorím o zadnej rade, na rozdiel od starších Álf 159 alebo Giulietta, je tu konečne plnohodnotné sedenie pre dvoch a na krátke trasy pre troch ľudí s dostatkom priestoru na nohy a nad hlavou. Delené zadné sedadlá v pomere 60:40 možno jednoducho sklopiť, v ich sklápateľnej lakťovej opierke sa nachádzajú držiaky na nápoje a vďaka otvoru na lyže tu možno prenášať aj dlhšie predmety.

Nemôžem povedať, že interiér Tonale je úzky a nie je v ňom dostatok priestoru. Na kompaktný crossover je to tak akurát, ale netreba určite čakať zázraky navyše, na to je tu Stelvio. V ohľade dĺžky interiéru a výšky strechy nemožno vyvodiť žiaden nedostatok.

Sedadlá sú komfortné aj na dlhú trasu a vyrovnané sedenie bez akéhokoľvek krčenia je možné aj vzadu. Privítal by som dlhší sedák na mieste vodiča, alebo aspoň ten malý vysúvací. Vrámci tepelného komfortu sú vyhrievané a to predné dve spolu s volantom v pakete Zima. Vyhrievanie sa zapína v palubnom menu na skratke vyvedenej do rohov displeja. Ak ste lenivý/á to urobiť, je možné nastaviť určitý prah teploty, pod ktorým sa zapnú automaticky aj s vyhrievaným volantom. Veľmi rozmaznaným bude chýbať odvetrávanie sedadiel, na to je odpoveď v pakete Premium s čisto koženými sedadlami, kde je odvetrávanie zabudované spolu s elektrickým nastavením sedadla. V tomto exemplári bola zabudovaná výborná elektrická bedrová opierka - ak absolvujete dlhé cesty, určite odporúčam.

Batožinový priestor je tu o 115 litrov menší ako v prípade mild-hybridu, pretože plug-in hybrid tu umiestňuje svoju techniku, najmä elektromotor pre zadnú nápravu. Celkový výsledok je 385 litrov kapacity v pravidelných tvaroch. Len pre porovnanie - Giulietta mala 350 litrov, Alfa 159 Sportwagon 460 litrov. Šírka batožinového priestoru je 95 cm, dĺžka 81 po plastový obklad a výška 43 centimetrov po kryt. Ak ho vyberiete, najvyšší bod batožinového priestoru má 66 centimetrov. Po sklopení zadných operadiel dostávame objem 1430 litrov.  Rezerva sa tu nenachádza a ani ju nie kam dať. Pod podlahou sa ukrýva len zopár schránok na umiestnenie nabíjacieho kábla a povinnej výbavy,

Poďme konečne k technike - najprv teoreticky

A celkom cez kontrasty. Po premiére modelu Tonale sa automobilovými magazínmi začala najrýchlejšie šíriť informácia, že Alfa Romeo Tonale stojí na platforme Jeepu Compass. Chytili sa toho najmä najtradičnejší Alfisti na internete. A vlastne nikto z nich neklamal, je to pravda, avšak nikto z nich ale nepovedal všetko. Myslím si, že vyvodiť hodnotiaci úsudok, že auto nemá čím prekvapiť a to na základe kusu plechu v podlahe, je prinajmenšom nemiestne a neodborné. Viď nižšie.

Nadpis jedného z automobilových magazínov na internete
Nadpis jedného z automobilových magazínov na internete

Výsek z wikipédie:

Základná definícia platformy ako uvádza zdroj, v automobiloch z technického hľadiska zahŕňa spodok karosérie a zavesenie (s nápravami) — kde spodok karosérie tvorí predná podlaha, zadná podlaha, motorový priestor a rám. Medzi kľúčové mechanické komponenty, ktoré definujú platformu automobilu, patria:

  • Podlaha, ktorá slúži ako základ pre podvozok a ďalšie konštrukčné a mechanické komponenty
  • Predná a zadná náprava a vzdialenosť medzi nimi - rázvor
  • Mechanizmus riadenia a typ posilňovača riadenia
  • Typ predného a zadného zavesenia
  • Umiestnenie a výber motorov a iných komponentov hnacieho ústrojenstva.

Zdieľanie platformy je metóda vývoja produktu, kde rôzne produkty a pripojené značka zdieľajú rovnaké komponenty. Účelom zdieľania platformy je znížiť náklady a zefektívniť proces vývoja produktu. Spoločnosti získavajú na znížených obstarávacích nákladoch tým, že využívajú spoločné vlastnosti komponentov. To však zároveň obmedzuje ich schopnosť odlíšiť produkty a predstavuje riziko straty hmatateľnej jedinečnosti produktu. Spoločnosti musia urobiť kompromis medzi znížením nákladov na vývoj a stupňom diferenciácie produktov. 

Je teda Alfa Romeo Tonale dostatočne diferencovaná? Moja odpoveď je áno a tu sú hlavné dôvody.

Konštruktéri vzali zmeny od podlahy. Vložili do nej niekoľko štrukturálnych výstuh v prospech bezpečnosti, tuhosti karosérie, ale aj s cieľom zlepšiť jazdné vlastnosti auta a eliminovať krútenie. Pribudli výstuhy za prednou nápravou v podlahe, v oblasti C-stĺpika a medzi zadnými kolesami. Práve výstuha medzi zadnými kolesami má tú vlastnosť, že zabraňuje vlastnostiam karosérie prevrátiť sa.

Modifikáciou skeletu to nekončí. Konštruktéri vyvinuli novú priečku nad predné kolesá pod nové čelné sklo. Priečka robí karosériu tuhšou a vylepšuje tak jazdné vlastnosti bez nadmerného krútenia karosérie. Modifikované boli aj tehlice zavesenia kolies, Tonale ich má hliníkové v záujme zníženia hmotnosti neodpruženej hmoty a optimalizované boli aj ložiská, ktoré v súvislosti s novo nastavenou geometriou kolies posilňujú jazdné schopnosti auta.

Pri pohľade do galérie vyššie môžete vidieť model trojprvkovej zadnej nápravy. Dvojica pozdĺžnych ramien sa stará o vylepšenie jazdného komfortu na nerovnostiach a lepšie vedenie vozidla v zákrutách. Dvojica priečnych ramien na každej strane zase spresňuje geometriu. Zadná náprava disponuje stabilizátorom s vlastnosťou znížiť prílišné klopenie vozidla.

Posledný obrázok galérie vyššie zobrazuje prednú nápravu typu MacPherson, ktorej geometria bola modifikovaná práve pre umiestnenie nového riadenia. Alfa Romeo Tonale disponuje najpriamejším prevodom riadenia v triede 13,6:1, je samozrejme elektronické a svoju charakteristiku upravuje podľa zvoleného jazdného režimu.

V praxi rozpoznáte dravosť po jazde pri vytočení kolies prednej nápravy. Tam je jednoznačne vidno odklon kolies, ktorý Compass s rovnakou platformou nemá takto výrazný.

Ešte trochu technickej teórie

Tonale je ako jedno z mála áut segmentu vybavené systémom IBS, teda Integrovaným brzdovým systémom. Neznamená to len použitie brzdovej sústavy bez priameho hydraulického prepojenia pedálu a brzdových strmeňov, ide hlavne o možnosť elektronicky meniť charakteristiku brzdenia, čo cítiť najmä zmenou režimov jazdy na voliči DNA.

Vďaka použitiu tohto systému konštruktéri ušetrili 4 kg hmotnosti a zároveň 4 decimetre kubické miesta. Vy vďaka tomu necítite vibrácie pedálu ABS a ani typické príznaky hybridnej dvojitej brzdy, kedy po stlačení akcelerátora najprv hybridy zvyknú len rekuperovať a až neskôr sa pridajú fyzické brzdy. Medzi týmito dvoma režimami je často cítiť pauzu alebo trhnutie, čo pri brzdách nerobí bezpečný pocit. Tonale to nerobí, brzdí vďaka tomuto systému perfektne, plynulo a citlivo, v prípade potreby extrémne dobre.

Ďalšou a poslednou extrémne dobrou vecou je nová náhrada samosvorného diferenciálu. Popravde k dnešnému dňu neviem, či ňou disponuje každé Tonale, plug-in hybrid určite. Elektronickú náhradu Q2 poznáme už z Giulietty, ktorá na prednej náprave pribrzďovala vnútorné koleso v zákrute. Tonale to robí inak. Na prednej náprave to robí veľmi citlivo, gro práce sa presunulo na zadok. Práve vďaka tomuto riešeniu zákruty môže Tonale prechádzať nie len rýchlejšie a bezpečnejšie, ale s oveľa lepším pocitom z jazdy.

Na obrázku vpravo dole sa nachádza vysvetľujúca schéma, na základe ktorej sú vnútorné kolesá pribrzďované, čím Tonale dokáže zákruty prechádzať rýchlejšie a bezpečnejšie
Na obrázku vpravo dole sa nachádza vysvetľujúca schéma, na základe ktorej sú vnútorné kolesá pribrzďované, čím Tonale dokáže zákruty prechádzať rýchlejšie a bezpečnejšie

Pohonná sústava

Najvyššia úroveň elektrifikácie modelu Tonale sa skladá z troch motorov. Základom je preplňovaný štvorvalec 1.3 GSE (Global Small Engine) s objemom 1332 kubických centimetrov. Ide o globálny motor z radu Firefly, ktorý sa montuje do modelov ako Jeep Compass, Fiat 500X, ale aj brazílskych modelov Fiat Fastback a Pulse. Zaujímavosťou je použitie technológie MultiAir tretej generácie. Ide o špecifickú technológiu ovládania sacích ventilov, ktorých zdvih reguluje tlak oleja v zásobníku.

Vďaka použitiu tejto techniky vie motor plynulo meniť zdvih a rovnako cykly spaľovania. Technológia už detské chodoby prekonala na prahu roku 2010, posledné motory MultiAir slúžia veľmi poctivo. Pre jej nezávadnosť sa odporúča meniť predpísaný olej každý rok bez ohľadu na kilometre. Štvorvalec má maximálny výkon 132 kW (180 koní) pri 5750 ot./min, ale krútiaci moment 270 Nm vie dodať už pri 1750 ot./min. Aj to je však už na dnešnú hybridnú dobu pomerne vysoko.

Preto spaľovaciemu motoru pomáha štartérgenerátor BSG, ktorý má krátkodobý výkon 33 kW a 53 Nm, dlhodobo potiahne hodnotu 14,5 kW a 23,5 Nm. Je umiestnený na spaľovacom motore na mieste alternátora a okrem dodávania výkonu má za úlohu rekuperovať brzdnú energiu a posielať ju do batérie. Navyše dokáže zo spaľovacieho motora dodatočne dobíjať baterku v režime e-Save.

Na zadnej náprave sa nachádza priamo bez prevodu napojený trojfázový indukčný elektromotor s trvalým výkonom 44 kW (60 koní), krátkodobo však dokáže dodať  90 kW (122 koní) a okamžitých 250 Nm krútiaceho momentu. Aj tento elektromotor je schopný rekuperovať a energiu tak posielať do batérie. Tá sa nachádza pod zadnými sedadlami a čiastočne v stredovom tuneli auta. Má kapacitu 15,5 kWh, z čoho využiteľných je 12 kWh.

Batéria je špecifický vyvíjaná pre Alfu Romeo a schopná uchovávať veľmi malé množstvá energie, ktoré ihneď posiela späť na zadný elektromotor v prípade takejto požiadavky. Batéria má hmotnosť 125 kilogramov a obsahuje 84 sériovo a 1 paralelne zapojený článok. Jej dobitie trvá z domácej zásuvky niečo cez 8 hodín, maximálnym dobíjacím výkonom 7,4 kW ju z verejnej nabíjačky doplníte z 0 na 100% za 2,5 hodiny.

Na palube Tonale Q4 existujú tri možnosti doplnenia energie do batérie. Prvou je klasické nabíjanie zo zásuvky cez kábel, tou druhou jazda a rekuperácia v prvom stupni v režime Natural alebo výraznejšia rekuperácia v druhom stupni v režime Dynamic. Treťou možnosťou je doplnenie energie cez tlačidlo na stredovom tuneli e-Save, ktoré aktivuje zachovanie aktuálnej úrovne batérie alebo dobíjanie batérie na zvolenú možnosť 40, 60 alebo viac ako 80ˇ% a to prostredníctvom spaľovacieho motora.

K veci! Ako toto všetko funguje s Alfou Romeo Tonale Q4

Brilantne. Aj takto by sa to dalo vybaviť, ale poďme pekne po poriadku. Už prvým otočením volantu za jazdy viete, že sedíte v Alfe. Riadenie je typicky presné a strmé. Oproti Giulii a Stelviu sa tu odohrala výborná zmena, pretože okolo stredovej polohy je riadenie viac komfortné a voľnejšie, čo osobne nepovažujem za nedostatok. Práve v spomínanej dvojici je aj najmenšie otočenie volantom veľmi citlivé a niektorým šoférom, ktorí nemajú až taký cit v ruke potom auto v pruhu pomerne dosť tancuje. Komfortnú stredovú polohu volantu Tonale veľmi vítam!

Hmotnosť s vodičom jemne cez dve tony len tak ľahko nespoznáte. Fakt. Môže za to vhodne uložená a 125 kg vážiaca batéria v podlahe. Aj prílišné hľadanie limitov odhaľuje vysoko neutrálne správanie sa v zákrutách. Napomáha tomu aj použitý elektronický systém náhrady samosvorného diferenciálu. Ak príde k preklzu v zákrute, Tonale obmedzí stabilizačný systém a v milisekunde si opäť nájde jazdnú stopu. Správanie auta sa mi celkovo páčilo a musím zodpovedne prehlásiť, že som vôbec nemal pocit ťažkopádnosti, ktorý by uberal na alfistickej agilite. Plug-in hybridné Tonale je po jazdnej stránke vyšperkované do detailov.

Brzdový systém Brembo spolupracujúci s IBS sústavou vpredu brzdí cez štyri piestiky vetrané kotúče s priemerom 330 mm. Na zadnej náprave sú použité kotúče priemeru 305 mm. Veľmi sa mi páčil plynulý nábeh a precízna možnosť detailného dávkovania brzdného účinku. Takto nadštandardne dimenzované brzdy mi nikdy nedovolili naraziť na ich limit, čo vo mne vzbudilo pocit vysokej bezpečnosti.

Jazdný komfort bol na výbornej úrovni a to aj vďaka obutiu - 19" disky s pneumatikou Goodyear Eagle F1 s rozmerom 235/45 R19 a najmä vďaka použitým tlmičom. Tonale Q4 bolo vybavené paketom SPORT SPECIALE, ktorý okrem hliníkových pádiel radenia obsahuje novo vyvinuté adaptívne pruženie Alfa Active Suspension System od firmy Marelli. Základným režimom je komfortné naladenie s prívlastkom soft dostupné v režime Advanced Efficiency a Natural.

Pri prepnutí do režimu Dynamic auto stuhne, prestane sa nakláňať a húpať na nerovnostiach. Stane sa z neho športovejší dvojník a lepšie sa opiera do zákrut. Ak si však aj dynamickú jazdu chcete vychutnať na mäkkom podvozku, jednoducho stlačíte tlačidlo tlmiča v strede voliča DNA a podvozok zmäkne. Jediná škoda môže pre niekoho byť tá, že tvrdšie tlmiče si bez režimu Dynamic nemožno aktivovať.

Detaily systému DNA

Pekne poporiadku, jazdné režimy majú nasledovné funkcie. Advanced Efficiency je tu pre plne elektrickú jazdu s prioritizáciou elektrického pohonu. Jazdenie je plynulé, akákoľvek rekuperácia energie a brzdenie sú vypnuté, môžete plachtiť a užívať si výborne optimalizované ložiská kolies. Ak nemáte nabitú batériu, do režimu A vás auto nepustí. Pokiaľ idete v režime Advanced Efficiency dolu kopcom ako Vašo, aktivuje sa systém eCoasting Descend Control, ktorý zabraňuje nadmernému zrýchleniu vozidla v plne elektrickom režime. Chytré, že? Obyčajné PHEV-čka si pribrzďujú spaľovacím motorom.

Tento režim som používal najmä pri pohodovej oddychovej jazde na okreskách a v momente, kedy som chcel skúšať dojazd na batériu. Jazda v tomto režime je plynulá a pohodlná a s veľmi presným riadením Alfy je aj relaxačná.

Režim Natural je taký univerzál. Prvá polovica akcelerátora je naladená ekonomicky tak ako to bývalo už pri modeli Giulietta. Až hlbším stlačením akcelerátora sa pridá najskôr maximum z elektromotora a ak to nestačí, pripája sa spaľovák. V režime Natural je riadenie síce preposilované, ale zato nestrácate kontrolu a cit nad tým, čo sa deje s kolesami. Po uvoľnení akcelerátora auto jemne rekuperuje a získava energiu najmä na rozjazdy z križovatiek.

V režime Natural som jazdil najčastejšie, pretože auto si toky energie ovládalo autonómne. Pokiaľ som potreboval zrýchliť, zapojil sa spaľovák a bolo to tam. Obiehanie zvláda tak isto brilantne a v meste sa mi hodila rekuperácia, vďaka ktorej auto pribrzdilo do križovatiek a získalo potrebnú energiu na tichý a plynulý rozjazd.

Režim Dynamic zapojí do akcie oba motory vpredu aj vzadu. Pod plnou kontrolou bezpečnostných asistentov si môžete ísť užívať zákruty do vŕškov. Reakcie akcelerátora sú ostré, Tonale vyráža vpred okamžite. Riadenie jemne stuhne a zmení sa jeho charakteristika. Zdá sa mi, že dokonca lepšie počúva okolo stredovej polohy. Brzdy sú veľmi tvrdé, čo je zásluha systému IBS a uvoľnením akcelerátora dôjde k výraznej rekuperácii. To aby ste mali okamžitý výkon k získaniu späť. Mimochodom - sám výrobca tu odporúča "Raz mesačne, predovšetkým v chladnom prostredí, odporúčame používať spaľovací motor (zapnutím jazdného režimu Dynamic) nepretržite aspoň 60 minút." - tak na to prosím nezabúdajte.

Ako píšem - na závody do vŕškov. Auto je v tomto režime maximálne promptné a samotné impulzy zo zadnej nápravy a jej elektromotora tu robia pocitové Stelvio. Veľmi ma bavilo nastavenie systému pribrzďovania vnútorných kolies v zákrute, v tomto režime bolo najvýraznejšie.

Posledný režim je tazkvaný Dynamic s vypnutou kontrolou stabilizácie. Na klzkom povrchu toho auto dovolí pomerne dosť, vypne sa funkcia blokovania výkonu pri akcelerácii s prešmykom a poviem vám - auto hrabe na zadok ako bláznivé. Toto by som ozaj chcel zažiť v zime.

Pre fanúšikov pohonu 4x4, respektíve Q4 nemám dobré správy. Štvorkolku som nedokázal mimo cesty vyskúšať a môže za to aj moja obava. Tonale Q4 plug-in hybrid má totiž svetlú výšku len 14 centimetrov od najnižšieho miesta, neriskoval som preto radšej žiaden, ani najmenší terén. Bavil som sa preto len s cestnou štovrkolkou, kde fungovala výborne.

Jazda v noci

Z prvých testov Tonale zaznela kritika novým full-led matrix svetlometom pre ich skákavosť na nerovnostiach. Mám to sám odskúšané v základnej 130 koňovej verzii 1.5 e-hybrid. Je to naozaj tam, ale popravde - nie je to nič, čo by mi prekážalo, ale nemalo by to tam byť. Myslím si, že za to môže najmä 20" obutie a tvrdšie naladenie základného podvozku s tlmičmi typu Alfa Dynamic Suspension.

Tu som zažil pravý opak. Svetlá svietili normálne a netriasli sa. Podľa mňa za to môžu dve zásadné veci. Prvou je o palec menšie obutie (19") a tou druhou "soft" režim tlmičov Alfa Active Suspension. Skúsil som rovnako prepnutie do režimu Dynamic, kde mi tlmiče stvrdli. Ani tu som nezaznamenal trasenie svetlometov a matrixy plnili svoju úlohu na výbornú.

Veľmi sa mi páči nočné podsvietenie palubnej dosky. Farbu som si tu vybral najčastejšie zelenú a niekedy bielu. K jazde za dažďa ale aj za sucha sa veľmi pridá samostmievajúce spätné a prvýkrát v talianskom aute bezrámové zrkadlo. Rovnako sa stmievajú aj vonkajšie spätné zrkadlá, čo bolo pre moje oči vysoko komfortné.

Konektivita, displeje a jazdní asistenti, komfort

Človek si chvíľu zvyká na displej namiesto budíkov. Obsiahlosť, možnosť voľby a rozsah ponuky s voľbami dizajnu, ktoré dokáže dať nový virtuálny prístrojový panel, sú však nenahraditeľné akýmkoľvek budíkom. ´K dispozícii sú tri dizajny zobrazenia - Heritage, Evolved a Relax. Spomedzi užívateľov som si všimol najvyššiu obľúbenosť zobrazenia režimu "Heritage", kedy budíky evokujú starodávne Alfy zo 60. a 70. rokov. Režim Evolved je športovejší a minimalizuje počet číslic na displeji. Najúspornejší na oznamy je režim Relax, ktorý rýchlosť prezradí len ciframi a ničím zvláštnym ďalej neotravuje.

K dispozícii je tu zaujímavá možnosť zobrazenia detailov v miniaplikáciách. Prvú oblasť detailov môžete editovať stlačením tlačidla s dvojicou štvorcov na volante vpravo, kde si môžete vybrať informácie o jazde, jazdných asistentoch, aktuálnej spotrebe alebo informácie o využití jednotlivých druhov pohonu. Ak tlačidlo na volante stlačíte dvakrát, dostanete sa do miniaplikácie v strede otáčkomera vpravo. Tu je na výber obsiahla ponuka informácií o spotrebe paliva, pneumatikách aj s možnosťou resetu tlaku v nich a ďalšie detaily.

Zaujímavosťou je, že ak si v miniaplikácii v otáčkomeri nezvolíte žiadnu informáciu a v strednom poli navigáciu, dostávate krásne zobrazenie navigácie takmer na celý obsah displeja. Čo sa navigácie týka, pokyny z nej sa vám zobrazujú práve v otáčkomeri vpravo.

V tomto Tonale bol zabudovaný paket Asistencia vodiča plus s možnosťou autonómnej jazdy v dopravnej kolóne, čítaním dopravných značiek, centrovaním v jazdnom pruhu, monitoringom mŕtveho uhla v zrkadle a tak ďalej. Ak sa tieto systémy naučíte využívať, uľahčia vám život. Myslím to vážne. Na dlhej trase výrazne šetria mozog a spoľahlivým fungovaním umožňujú človeku sústrediť sa dlhšie, ako by to zvládol bez nich. Páči sa mi najmä automatická jazda v kolóne a plynulé rozjazdy.

Centrovanie v jazdnom pruhu je vec, ktorá v mnohých autách chýba. Rovnako ako v ostatných talianskych autách, aj tu je k dispozícii pre tento paket štandardne a Tonale tak centruje fixne bez náhlych trhnutí na volante. Jediná vec, ktorá mi prekážala je, že na diaľnici si Tonale necháva príliš veľký odstup adaptívneho tempomatu aj pri najnižšej zvolenej vzdialenosti. Možno to za veľký odstup považujem len ja, ale prudké brzdenie ďaleko pred kamiónom sa mi nepáčilo.

Výborná je parkovacia kamera s asistenčnými dynamickými čiarami. Neviem, či sa jedná len o môj dojem, ale mám pocit, že je o chlp lepšia ako to bolo v prvých Tonale. Aby ste mali kompletný prehľad okolo auta, získali parkovacie senzory na bokoch a vpredu, potrebujete paket s 360° parkovacou kamerou. Zvoliť si potom môžete pri parkovaní výhľad dopredu a dozadu v dvoch variantoch - klasický a širokouhlý.

Tu chcem upozorniť na to, že ďalšie vyrobené Tonale budú mať k dispozícii aj plne autonómne parkovanie vrámci paketu asistencie vodiča plus a to pre pozdĺžne alebo kolmé parkovanie. Takúto výbavu spoznáte podľa tlačidla umiestneného pred radiacou pákou, kde sa usídli namiesto talianskej vlajky.

Ak sa pýtate na funkciu zrkadlenia smartfónu a USB zásuvky, tak len krátko. Apple Car Play aj Android Auto bezdrôtovo, okamžite a bezproblémovo, USB klasické a C-éčkové ako vpredu, tak aj vzadu.

Komfort na palube

Musím vyzdvihnúť Tonale po stránke komfortu. Necítil som za jazdy žiadne nežiadúce vibrácie a hluky. Tonale s plug-in hybridnou technikou sa pýši, že má vo svojej triede najvyššiu úroveň odladenia vibrácií a je to skutočne cítiť, ako krásne filtruje. Veľmi dobré je aj odizolovanie okien na diaľnici, za jazdy počas dažďa vás neprekvapí zvýšený hluk od kolies.

Alfy majú tradične výkonnú a vynikajúco odladenú klimatizáciu. Tepelný komfort sa v letnom období dosiahol rýchlo a môžu za to výborne nadimenzované vetracie otvory klimatizácie.  Ak sa pýtate, čo sa bude diať v zime, každé Tonale má sériovo zabudované elektrické kúrenie. Znamená to, že pod prahovou hodnotou vonkajšej teploty ak nie je dostatočné zahriaty motor, interiér vyhrieva elektrický "radiátor".

Ekonomika prevádzky

Veci, ktoré sa mi podarilo odsledovať sú - spotreba paliva pri vybitej batérii. Na ceste ráno do práce to bolo v hustej mestskej premávke 9,0 litra. Na okreskách do siedmich a na diaľnici medzi 8,0 až 8,3 litra na 100 kilometrov. Spotreba paliva pri nabitej batérii je individuálna podľa zvoleného jazdného režimu a preferencií vodiča. Pokiaľ som v režime Natural ráno vyštartoval smer Bratislava s plne nabitou batériou a spaľovák využíval len pri prudších akceleráciách, priemerka mi skutočne vyšla výrobcom udávaných 1,4 litra benzínu na 100 km. Po príchode do Bratislavy s okreskou aj diaľnicou a približne 400 kilometroch sa hodnota ustálila na čísle 7,6 l/100 km.

Ak budete zodpovedne dobíjať, nebude vás benzín stáť takmer nič. Ak nie a plug-in možnosť využijete len v prípade, že si chcete dynamicky zajazdiť alebo vás čaká dlhá cesta, či cesta na chatu v sťažených podmienkach, tak počítajte s priemerom okolo 7,5 litra na 100 km.

Koľko tá sranda stojí?

Testované Tonale Q4 plug-in hybrid bolo v uvádzacej sérii pre plug-in hybridné Tonale. Táto verzia nesie názov rovnaký ako pri prvých mild-hybridoch - SPECIALE. Ak ste znalci a idete po detailoch, táto "špeciálka" sa od prvej líši, pretože má odlišné dekory karosérie, inú mriežku chladiča a dovoľuje si do výbavy zvoliť nové pakety.

Táto špeciálka sa v základe pýši prvkami ako 20" disky kolies, titánový odtieň Scudetta, bočná lišta a difúzor zadného nárazníka, hliníkové prahové lišty a pedále, dva chrómované koncovky výfuku a červené brzdové strmene Brembo.

Konkrétny kúsok je v základnej cene podľa cenníka za 52.490 € s DPH. K tomuto autu sadá asi najlepšie trojvrstvová zelená metalíza Montreal za 1500 €, auto malo paket asistencie vodiča plus za 1500 €, zimný paket za 500 €, paket Sport Speciale za 1000 € s hliníkovými pádlami radenia a adaptívnym podvozkom, ktorý určite odporúčam, nabíjací kábel za 430 € a zaujímavosťou je, že za príplatok 990 € je k tomuto Tonale sada menších 19" kolies. Suma je 58.410 € s DPH.

Je to veľa? Názor si urobte sami. Rozhodne by som vyššiu cenu nevnímal ako príplatok za samotný plug-in hybrid, Tonale Q4 ma presvedčilo o tom, že je to príplatok za lepšie jazdné vlastnosti a vyššiu úroveň zážitkov s autom.

Závery

Čo sa mi na Tonale Q4 páčilo najviac?

  • jednoznačne dizajn a jeho schopnosť osloviť ako verejnosť a laikov, tak automobilových nadšencov
  • vynikajúce jazdné vlastnosti maskujúce vyššiu hmotnosť plug-in hybridnej techniky
  • vysoká úroveň spracovania interiéru a exteriéru, výber materiálov, citeľný odskok v kvalite oproti minulosti
  • hravosť, agilita a športovosť v každom statickom ale aj jazdnom detaile auta
  • že to so športovosťou nepreháňa cez čiaru
  • prekryté prahy pre komfortné nastupovanie

Čo mi prekážalo na Tonale Q4?

  • dôsledkom použitia odlišnej podlahovej časti platformy si môžete všimnúť veľmi malé koberce vpredu a pomerne maličké koberce aj s obmedzeným priestorom na chodidlá vzadu
  • kompenzujú to celkom masívne plastové kryty prahov, ktorých nevýhodou je, že sa takmer vždy okopú a možno aj skôr zničia
  • nie každému môže vyhovovať užšie sedadlo vpredu a pomerne široký A-stĺpik
  • zasekávajúci sa bezpečnostný pás medzi sedadlom a B-stĺpikom, plast v tomto mieste bol už poškodený a ide o to, že si musíte nájsť presnú techniku jeho vyberania, inak sa vám sprieči a zasekne
  • svetlá výška plug-in hybridu má v najnižšom mieste 14 centimetrov

Ako to vidím celkovo?

Myslím si, že toto je veľmi aktuálna, konektivitou perfektná, emisne vyhovujúca a zároveň jazdne taká user-friendly-Alfa. Pripomína mi všetky "demokratické" Alfy, ktoré tu boli v minulosti a slúžili širšej verejnosti aj ne-Alfistov s tým rozdielom, že Tonale má značne naviac aj po stránke elektroniky. Dokáže zaujať po každej stránke, je rozpoznateľná prvým zatočením volantu a robí presne to, čo jej prikážete. Tonale ide v zákrutách ako po koľajniciach, ale zároveň nie je "príliš športové". Je to skrátka user-friendly-Alfa, ktorá má všetky typické vlastnosti Alfy Romeo, na ktoré bežný, ale aj pokročilý vodič dokáže časom prísť a dokáže ich aj denne plne využiť vo svoj jazdný zážitok. Myslím si, že Tonale Q4 PHEV je vzhľadom k svojej kategórii veľmi brilantné a bezpečne jazdiace auto tak ako sa k Alfe patrí.

Alfisti-advice

Alfisti, aj nealfisti mám tu ešte niekoľko informačných bodov. Myslím si, že Tonale je nie len vhodné pre majiteľov starších Giuliett, ale spokojne nahradí aj rodinné účely Alfy 159 Sportwagon. Ak vás už nebaví slabšia konektivita Giulie a Stelvia, vedzte, že Tonale je iný level užívateľského zážitku po tejto modernej stránke.

Tonale sme porovnali s Giuliettou. Aj keď sa nejedná o jej nástupcu, v hierarchii modelov bola Giulietta v C-segmente, v ktorom je aj Tonale. Majitelia Giulietty a Alfy 159 získajú jednoznačne lepšie nastupovanie, výrazne lepšiu konektivitu, pravidelnejší a lepšie prístupný batožinový priestor a plnohodnotné miesta na zadných sedadlách.

Na Tonale sú k dispozícii z príslušenstva aj strešné lyžiny, na ktoré môžete upevniť box. Ťahanie s plug-in hybridom je povolené a to brzdený príves s maximálnou hmotnosťou 1250 kg. Ťažné zariadenie žiaľ nie je v ponuke v rámci výbavy, ale výrobca ponúka originálne ťažné zariadenie z príslušenstva.

Aj keď Giulietta zábavne jazdí, rovnako vo svojej dobe využila konvenčné riešenie zavesenia s optimalizovanou geometriou kolies. Tonale ponúka ten istý prístup, preto nebudete svedkami ťažko zohnateľných dielov podvozku alebo servisnej komplikovanosti ako je to pri Alfe 159. Vrelo Tonale odporúčam aj majiteľom Stelvia, ktorí zistili, že extrémne dobrá platforma nie je to, čo je v ich vodičských zručnostiach možné využiť. Výmenou síce prídu o excelenciu na kolesách, avšak nestratia jazdný zážitok z Alfy. Uskromniť sa však budú musieť s menším priestorom v interiéri výmenou za lepšiu agilitu pri parkovaní.

Fotogaléria

Za zapožičanie vozidla ďakujem importérovi Alfa Romeo Slovensko.


Našli ste chybu? Napíšte mi prosím. Napravím to.