Kalendár noviniek pre rok 2025
Zaujíma vás, čo pre nás chystá Fiat, Alfa Romeo, Lancia a Jeep pre rok 2025? Ste na správnom mieste. Každoročný kalendár noviniek na ďalší rok prichádza aj tentokrát, tak sa poďme pozrieť, čo nás čaká.
FIAT
Turínska značka je stále najúspešnejšou v rámci koncernu Stellantis ak hovoríme o objeme predaných automobilov. Umiestniť viac ako jeden milión áut do rôznych segmentov a častí sveta nedokáže akákoľvek značka. Mrzí ma preto, že sa v rámci médií hovorí hlavne o neúspechoch a prekvitajú témy, ktorým ide len o kliknutia ako údajné "zatváranie" fabriky v Turíne, ktorá v skutočnosti podlieha aj modifikácii pre stavbu hybridného Fiatu 500.
Silná pozícia v domácom Taliansku nie je jedinou, ktorá značku drží pri živote, Fiatu sa vynikajúco darí aj v Turecku, kde dominuje domácim modelom Tipo v troch karosárskych verziách. Úspech žne Fiat aj na juhoamerickom trhu, kde má veľmi trhovo silné modely pick-upov Strada a Toro, ale darí sa aj crossoverom Pulse a Fastback, ktorým nechýba variant v úprave Abarth. Nové trhy ako Alžírsko, kde Fiat začína vyrábať niektoré modely z Európy, znamenajú taktiež dôležité čísla.
Fiat Grande Panda
Čakanie na Godota sa skončí. 31. január je dátum, kedy by sa v Turíne mali ukončiť novinárske prezentácie Fiatu Grande Panda. Nebude tu chýbať ani slovenské zastúpenie a Grande Panda začne svoju púť po predajcoch hneď od februára 2025. Na jar 2025 vstúpi na trh k nám na Slovensko a v lete by mala byť k dispozícii už aj verzia s hybridnou motorizáciou.
Nová Grande Panda bude k dispozícii v dvoch úrovniach výbavy a to RED a La Prima. Na pohon bude slúžiť elektromotor s výkonom 113 koní, ktorý bude poháňať predné kolesá a energiu bude čerpať z batérie kapacity 44 kWh. Elektrická Panda poskytne jednak zákazníkom hľadajúcim elektromobilitu mať štýlové auto, ale zároveň v cene blízkej spaľovaciemu autu ponúkne moderný a jednoduchý pohon.
V lete príde spomínaná hybridná verzia s motorizáciou 1.2 EB3 Turbo. Ide o preplňovaný trojvalec spriahnutý so 6-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá má v sebe integrovaný elektromotor s výkonom 29 koní. Výkon sústavy bude 74 kW, teda 100 koní. Vďaka nízkej hmotnosti Pandy a vycibrenej technike by hybridná Panda mala poskytnúť veľmi ekonomickú prevádzku. Výroba už beží vo fabrike Kragujevac, v Srbsku.
Grande Panda bude postupne na trh prinášať aj rôzne modifikované verzie. V roku 2026 by sme sa mali dočkať atraktívnejšej ceny elektrickej verzie Pandy s nižšou kapacitou batérie a šušká sa o tom, že techniku Jeepu Avenger 4xe by mohla zdediť novodobá Panda 4x4. Osobne to ale považujem za veľmi zasnenú predstavu, ktorá pre sa pre riadenie nákladov nemusí vôbec naplniť.
Fiat Multipla a Fastback
Prvý z menovaných modelov - Multipla, sa mal verejnosti predstaviť v lete 2025. Akosi sa to ale Fiatu všetko poposúvalo a podľa francúzskeho magazínu dokonca otočilo. Priestranný crossover ako sesterský model vozidiel Citroen C3 Aircross a Opel Frontera, napokon nepríde podľa pôvodného plánu v roku 2025, ale až po predstavení Fastbacku, v roku 2026.
"Multipla", čo je pracovný názov projektu "F2U" a v skutočnosti ponesie iné meno, sa bude vyrábať v závode Kenitra v Maroku. Ponúkne 5 a 7 miestne usporiadanie interiéru a na dĺžke okolo 4,5 metra priestranný interiér a nápadité riešenia. Rovnako ako Grande Panda, bude stáť na platforme Smart Car, ktorá ťaží jednak z multienergických možností (benzín, hybrid, elektrina), ale aj zo zjednodušenej elektronickej architekútry.
Všetko to mieri na dostupnosť pre zákazníkov a pre široký výber a rôzne trhy. Tak ako v prípade Grande Pandy bude platiť stratégia, že Fiat ponúkne len hybridnú a elektrickú motorizáciu pre európske trhy. Opel Frontera a Citroen C3 Aircross totiž v ponuke štartujú s čisto benzínovými motormi 1.2 EB3 Turbo.
Koncom roka 2025 sa možno dočkáme ukážok modelu Fastback "F2X", ktorý by mal definitívne nahradiť všetky karosárske varianty modelu Tipo z Turecka. Fastback nebude krabicový typ priestranného rodinného auta, ale športovo strihnuté rodinné auto s jednoduchou architektúrou a so zameraním na segment kompaktných automobilov. Pôjde o akéhosi duchovného nástupcu modelov Stilo, Bravo a spomínaného Tipa.
Fiat 500 ibrida a nová 500e
Už koncom roka 2025 sa dočkáme prvých informácií o chystanom modeli Fiat 500 ibrida. Rýdzo talianský model na platforme eMini z éry Fiatu (nazvanej po novom STLA City) dostane namiesto batérie do podlahy výfuk a do interiéru nový stredový tunel s ovládaním manuálnej prevodovky. Fiat 500 ibrida totiž príde na trh s hybridnou motorizáciou 1.0 Firefly s mild-hybridným riešením a manuálnou prevodovkou.
Spolu s modelom 500 ibrida sa svetu predstaví aj modernizovaný Fiat 500e, čo považujem za zásadnejší krok Fiatu pre tento model. Táto modernizácia totiž prinesie zjednotenie techniky s ostatnými modelmi koncernu Stellantis. Na pohon má slúžiť elektromotor, ktorý bude pravdepodobne nastavený na výkon 113 koní a nová batéria s lítium-železo-fosfátovou chémiou. Cieľom je zásadne znížiť cenu elektrickej verzie, ktorá je kameňom úrazu neúspechov pri predaji bez dotácií.
S obnovou radu 500 príde aj jemný retuš exteriéru, interiéru a palubnej elektroniky, nové farby a dekory. Ponesú viac odkazov na Taliansko a zároveň budú hrdo označené výbavou Torino, pretože sú všetky vyrobené v Turíne. Zachovať by sa mali všetky karosárske verzie, teda hatchback, cabrio a 3+1.
ALFA ROMEO
Alfa Romeo žne úspech s novým modelom Junior. Odborná verejnosť ho prijíma pozitívne a oceňuje hlavne kvality dobre postavenej platformy a dynamických vlastností typických pre značku Alfa Romeo. Priaznivejšia cena modelu mieriaceho do nižšieho, kompaktného segmentu zároveň láka nových zákazníkov a vďaka novému dizajnovému smeru je to ďalšia etapa transformácie značky. Junior je zároveň finalistom titulu Auto roka 2025, víťazom Autonis design award, víťazom Auto Moto Grand Prix 2024v kategórii Style Award a autorom mnohých ďalších ocenení.
Junior sa už predáva v celej Európe a počet objednávok hravo presiahol 10 000 kusov v domácom Taliansku. Rýchle dodanie z šikovne vyrábajúcej poľskej fabriky je ďalším dôvodom, prečo sa Alfe darí naplniť zákazníckú spokojnosť, čo nebolo vždy pravidlom minulosti, ako sme sa sami presvedčili pri modeli Tonale. Dnes je už našťastie celý systém vo funkčnej kondícii.
V ponuke je základná verzia s hybridnou motorizáciou 1.2 EB3 Turbo s výkonom 136 koní, ktorú som mal možnosť osobne si niekoľkokrát vyskúšal a nie je nič dĺžna Alfe tohto segmentu. Elektrická verzia s výkonom 156 koní zase poteší ešte lepšími jazdnými vlastnosťami a dospelým podvozkom s tuhou karosériou.
Zákazníci môžu objednávať aj zásadne vylepšenú verziu Veloce na 20" diskoch s elektrickým pohonom. Tá disponuje výkonom až 280 koní, samosvorným mechanickým diferenicálom na prednej náprave, či výrazne zosilnenými stabilizátormi a upraveným zavesením v prospech športových, ale stále komfortných jazdných vlastností. Jazdné dojmy novinárov, ktorá sa s Juniorom Veloce oboznámili na okruhu v Baloccu dokonca hovoria o akejsi spomienke na brutálnu Alfu 147 GTA.
V prvom kvartáli roku 2025 pribudne do ponuky verzia Junior Q4, ktorá prinesie elektrický pohon zadnej nápravy k hybridnej motorizácii. Tento pohon bude dimenzovaný tak, aby zabezpečil čo najlepšie jazdné vlastnosti v každom okamihu, zlepšil adhéziu a prejazdy zákrutami. Cestná štvorkolka ešte má čo ukázať a spôsob, akým môže nadchnúť, bude určite zaujímavý.
Špeciálna edícia Intensa
Po edícii Tributo Italiano si Alfa pre rok 2025 prichystala špeciálnu edíciu Intensa - modelový rok 2025 pre Junior, Tonale, Stelvio a Giuliu. Očakávame exkluzívne detaily, čalúnenia, špecifické doplnky interiéru, karosérie a nový vzhľad kolies. Intensa sa predstaví už na bruselskom autosalóne začínajúcom 10. januára 2025.
Tonale MY2025
Modelový rok 2025 pre Alfa Romeo Tonale prinesie jemne vylepšený softvér infotainmentu a nový systém voľby jazdy. Fyzickú páku na stredovom tuneli nahradí otočný volič. Z ponuky zmizne motorizácia 1.5 e-Hybrid s výkonom 130 koní, aby uvoľnila toto výkonové spektrum základnému modelu Junior s výkonom 136 koní.
Nová generácia modelu Stelvio
Jednotlivé ukážky postupne odkrývajú detaily modelu Stelvio novej generácie s kódovým označením "A5U". Úplne nové auto na novej platforme STLA Large prinesie nový dizajnový smer, nový pohon a nový pohľad do budúcnosti Alfy Romeo. Dizajn modelu vznikal už plne pod taktovkou šéfdizajnéra Alejandra Mesonera-Romanosa a prinesie niekoľko nových detailov, ktoré sme mali možnosť vidieť na limitovanom superšporte 33 Stradale.
Alfa plánuje Stelvio predstaviť v polovici roka 2025 a k prvým zákazníkom ho dodať do konca toho istého roka. Výroba pobeží vo fabrike Cassino v Taliansku. K dispozícii bude pravdepodobne najskôr ako plne elektrické auto s pohonom oboch náprav. Očakávame vysokú kapacitu batérie v niekoľkých verziách v rozmedzí 85 až 115 kWh a 400V architektúru.
Vysoko výkonné verzie, o ktorých sa hovorí, by mali prísť s 800V architektúrou a ponúknuť nabíjanie rýchlosťou 4,5 kWh za 1 minútu a extrémnu schopnosť zrýchlenia z 0 na 100 km/h za 2 sekundy. Týmto údajom by sa mohla priblížiť verzia Quadrifoglio Verde.
Médiami prebehla aj informácia o hybridnom modeli Stelvio. Momentálne je určite v príprave, jeho príchod na trh však bude najskôr koncom roka 2026. Jeho vývoj totiž začal trochu neskôr, kvôli prijatiu prirodzenejšieho nábehu elektromobility do plánov automobiliek. Hovorí sa o variante plug-in hybrid, ale aj o možnosti zástavby systému EREV, teda spaľovacieho motora, ktorý ako generátor dobíja batériu, pričom na pohon slúži vždy jednoduchý a skladný elektromotor.
Stelvio by si malo zachovať rozmery súčasného modelu s miernymi odchýlkami, interiér by mal poskytnúť viac variablity a karoséria si osvojí aj tretie okno za zadnými dverami. Svetelný podpis bude typický - vpredu tri segmenty v každom svetlomete, nová interpretácia prednej masky Scudetto podobná tej z modelu 33 Stradale, poznávacia značka v strede, znak na kapote, trojuholnik vlisovaný do svalnatej kapoty a nový trojuholníkový svetelný podpis na zadnom veku karosérie. Bočná silueta bude v niektorých ohľadoch pripomínať model Junior, koncepcia stúpajúcej línie okna bude zachovaná.
A čo ďalšie Alfy?
Model "A5S", teda nástupca Giulie uzrie svetlo sveta až v roku 2026. Ak sa pozrieme do ďalšej budúcnosti, "zelenú" dostali nástupca modelu Tonale a chystá sa aj veľké SUV, tzv. E-JET väčší ako Stelvio, ktoré by malo byť ušité hlavne na trh Severnej Ameriky. Hoci zelenú dostal aj nástupca modelu Giulietta, takéto projekty hatchbackov v Európe sú momentálne veľmi krehké a citlivé na riadenie nákladov, bude preto záležať na ďalšom vývoji trhu, či sa Alfa skutočne pustí aj do vývoja kompaktného hatchbacku Giulietta A3H.
JEEP
Úspešný model Avenger sa teší veľkej popularite. V Taliansku násobne prevyšuje predaje modelu Fiat 600 a vďaka svojmu štýlu a trefe do obľúbenej veľkosti crossoverov v Európe, sa jeho objednávky neprestávajú znižovať. Priaznivá cena aj na slovenskom trhu už od 19.990 € z neho robí obľúbenú voľbu aj pre staršie páry, či madých ľudí s chuťou po dobrodružstve.
Vďaka multienergickej platforme ponúka riešenia pre všetkých, od čisto elektrického pohonu, cez čisto benzínový, až po mild-hybridný. Pre rok 2025 sa Avenger chystá rozšíriť svoju ponuku o špeciálnu edíciu The North Face s množstvom exkluzívnych detailov a dokonca stanom. Tá najpodstatnejšia novinka je pohon všetkých štyroch kolies.
Na trh príde v prvom kvartáli roka 2025 Avenger 4xe, ktorý si pod kapotu osvojí mild-hybridnú motorizáciu 1.2 EB3 Turbo s výkonom 136 koní. Spaľovací motor tu bude kombinovaný s dvoma elektromotormi s výkonom 29 koní. Predný je umiestnený v prevodovke, vďaka ktorému Avenger dokáže po meste jazdiť výlučne na elektrinu a to pár stoviek metrov, prípadne v kolóne.
Druhý elektromotor je umiestnený v zadnej viacprvkovej náprave a slúži na akékoľvek prekonávanie terénu, kde vie vďaka násobenému krútiacemu momentu krátkodobo vyvinúť až 1900 Nm. Avenger 4xe bude vybavený odolnejšími pneumatikami do terénu, vyššou svetlou výškou, špecifickými nárazníkmi, novými strešnými lyžinami a množstvom ďalších detailov. Sľubuje vysokú schopnosť v teréne, ale zároveň ponúkne lepšie cestné vlastnosti vďaka pohonu zadnej nápravy.
Grand Cherokee WL74
Jeep Grand Cherokee prišiel na slovenský trh iba tento rok - v jednej výbave Summit Reserve, s jedinou motorizáciou a to 2.0-litový preplňovaný benzínový motor s označením GME kombinovaný s elektromotormi a batériou, pričom ide o pokročilé plug-in hybridné riešenie 4xe. Jeho cenník nájdete tu.
Už pre budúci rok sa ale chystá odhaliť faceliftovaná verzia, ktorá by sa vizuálne mala líšiť len minimálne. Cieľom je povýšiť eleganciu tohto modelu a zjednodušiť niektoré časti nárazníkov. Drobné korekcie by mali prísť aj v rámci interiéru, kde sa zväčší dotykový displej a upraví softvér. Technika pohonu by sa meniť zásadne nemala. Facelift modelu Grand Cherokee sa upriami najmä na americký trh a je teda otázne, či vôbec a kedy dorazí modernizovaný Grand Cherokee aj do Európy.
Jeep Compass
Prvý kompaktne veľký Jeep vyvinutý už čisto v rámci skupiny Stellantis nesie označenie "J4U" a ide o novú generáciu v Európe obľúbeného modelu Compass. Vieme presný dátum celosvetovej premiéry, ktorým bude 18. marec 2025.
Nový Compass príde ako SUV dlhé asi 4,6 metra s pohonom čisto elektrickým, mild-hybridným, ale aj plug-in hybridným. Využije novú univerzálnu platformu STLA Medium a novú elektronickú architektúru palubnej elektroniky. Výroba pobeží v talianskom závode Melfi a odštartuje v druhej polovici roka 2025.
Jeep Cherokee
Nový Jeep Cherokee bude väčším modelom ako európsky Compass. Zameria sa hlavne na zámorský trh a jeho výroba pobeží v kanadskom závode. Nový Cherokee bude stáť na platforme STLA Large, typ LP2 a bude k dispozícii s hybridnou a benzínovou motorizáciou, čo napovedá, že do Európy sa pravdepodobne vôbec nepozrie. Jeho premiéra by sa mala uskutočniť v roku 2025.
Wagoneer S a Recon
Dva protiklady vyvinuté na platforme STLA Large budú novými Jeepmi s globálnym pôsobením. V oboch prípadoch sa bude jednať o prepracované modely s vysokými schopnosťami typickými pre značku Jeep avšak s výrazne odlišným zameraním.
Wagoneer S
Jeep
Wagoneer S je aerodynamické SUV s vysokým systémovým výkonom 441 kW (600 k) a krútiacim
momentom vyše 800 Nm umožňujúcim zrýchlenie z 0 na 100 km/h za približne
3,5 sekundy, ako aj dojazdom vyše 480 km. Jeho predaj postupne začína v USA.
Elegantná karoséria s čistou siluetou, obrovským zadným spojlerom a novými kľučkami dverí sľubuje vynikajúcu aerodynamiku, dobrý dojazd aj na diaľnici a novo interpretovanú prednú masku Jeep s charakteristickými siedmimi oddielmi s podsvietením. Wagoneer S by sa mal dostať do Európy koncom roka 2025, jeho príchod na slovenský trh zatiaľ nebol verejne časovo špecifikovaný.
Recon
Jeep Recon bude moderný, praktický a zároveň poctivo hranatý a odolný Jeep kráčajúci v šľapajách modelového radu Wrangler. Na novej platforme STLA Large poskytne plne elektrický pohon pre európske trhy, na tých ostatných sa pravdepodobne vyskytne aj hybrid, prípadne čisto benzínová verzia.
Recon bude skutočný offroad s typickými funkciami ako Jeep Selec-Terrain,
technológiou e-locker, pokročilou ochranou podvozku, ťažnými hákmi či
agresívnymi terénnymi pneumatikami. K dispozícii bude aj možnosť odňatia
strešného panelu, dverí a skiel. Sériový model bude predstavený v roku 2025 a do predaja by sa mal dostať v tom istom roku. Príde aj do Európy a malo by to byť tesne pred uvedením modelu Wagoneer S.
LANCIA
Lancia pre rok 2025 chystá na trh uvedenie modelov Ypsilon HF a Ypsilon Rally 4. V prvom prípade ide o upravený Ypsilon postavený na platforme CMP Performance s rozšíreným rozchodom kolies, zosilnenými stabilizátormi, veľkými brzdami a samosvorným mechanickým diferenciálom. Ypsilon HF ponúkne plne elektrický pohon s výkonom až 280 koní, špecifické nárazníky, doplnky karosérie a výrazne diferencovaný interiér.
V prípade Ypsilonu Rally 4 HF ide o závodný špeciál, ktorý je vybavený preplňovaným motorom 1.2 Turbo s výkonom 212 koní, spriahnutý s 5 stupňovou manuálnou prevodovkou a mechanickým samosvorným diferenciálom. Ypsilon Rally 4 HF je určený pre mladých Rally jazdcov, ktorí chcú nabrať skúsenosti a posunúť sa vo svete Rally ďalej.
V roku 2025 by sme mohli spoznať aj novú výbavovú verziu pre model Ypsilon, ktorá by mohla vyplniť medzeru medzi výbavou LX, teda najvyššou a HF, teda najšportovejšou. Malo by sa jednať o verziu HF Line, ktorá by mohla poskytnúť hybridnú motorizáciu 1.2 Turbo s výkonom 136 koní, väčšie brzdy, či športové doplnky.
Ďalší model od značky Lancia, model Gamma na platforme STLA Medium, vyrobený v Taliansku, sa chystá na debut v priebehu roka 2026. Pôjde o vlajkovú loď značky s 4,6 metra dlhou karosériou a skutočne pôsobivým interiérom.
Ďakujem, že podporujete projekt #StellantisFans, teším sa na Vás, fanúšikov v ďalšom roku
a želám všetko najlepšie do nového roka 2025!