Nové motory PureTech využijú aj talianske autá

09.07.2022
Autor: FK


Najprísnejšia emisná norma EURO 7 by mala vstúpiť do platnosti už v roku 2025. Prečo už? V automobilovom vývoji je rok 2025 platný už dnes, pretože vývoj auta trvá 4 roky a inžinieri musia byť schopní reagovať na aktuálnosť na trhu v horizonte ďalších štyroch rokov produkcie už teraz vyvíjaného vozidla. Keďže platnosť normy stále nebola schválená, v hre sú zatiaľ rôzne univerzálne riešenia. Ten, kto ich má, dokáže byť flexibilný. Dobrou správou je, že Stellantis takého riešenie pohonu vozidiel vyvinul a začína ho vyrábať, aby bol prechod na emisnú normu EURO 7 jednoduchší. Tá totiž čisto spaľovacie motory už čiastočne pochová.

Všetko sa to udialo nenápadne počas návštevy výrobných závodov Trémery-Metz vo Francúzsku, kde Carlos Tavares, generálny riaditeľ spoločnosti Stellantis predstavil spôsob transformácie závodov a poukázal na to, ako demonštrujú pokrok. Spoločnosť Stellantis tak plní ciele elektrifikácie prezentovaných v pláne Dare Forward 2030. Od roku 2018 spoločnosť investovala 2 miliardy EUR do francúzskych výrobných závodov. Inovovaný výrobný závod v Trémery-Metz začal produkovať pohonné jednotky pre batériové elektrické vozidlá, plug-in hybridy (PHEV) a hybridy. Čo sa konkrétne bude vyrábať?

Nový elektromotor M3


Od výrobného podniku E-motors čiastočne nahradí aktuálne motory v elektrických autách koncernu Stellantis. Nové plne elektrické pohonné ústrojenstvo dodáva maximálny výkon 115 kW pri 400V napätí a do automobilov sa dostane koncom roka 2022, pričom prvým by mal byť Peugeot 308.

Nová prevodovka eDCT

Známy koncept z aktuálne známeho motora 1.5 GSE Firefly HYBRID bývalého FCA zavádza Stellantis aj pre spoluprácu s motormi PureTech. S jedným zásadným rozdielom. K dispozícii budú dve úrovne elektrifikácie, ktoré zásadne znížia výrobné náklady a zvýšia variantnosť produktu.

48V mild hybrid MHEV

Ten bude použitý v kombinácii s motorom 1.2 PureTech Turbo a spoločne bude systém fungovať ako Mild-hybrid. Elektromotor s výkonom 24 kW bude môcť fungovať aj samostatne a možná bude jazda na čisto elektrický pohon tak ako je to aktuálne pri Fiatoch, Jeepoch a Alfe. Dobíjací režim má výkon 17,5 kW.

Úspora paliva bude približne 15%. K dispozícii bude 7 rýchlostných stupňov, tzv. "mokrá" spojka, o olejový okruh sa budú starať 2 elektrické olejové pumpy a samotný objem olejovej náplne bude 4,5 litra. Suchá hmotnosť novej prevodovky vo variante MHEV je 93 kilogramov.



320V plug-in hybrid PHEV

Ako bolo spomenuté, ide o úplne rovnakú koncepciu ako pri 48V Hybride. Nová eDCT prevodovka dokáže spolupracovať aj s elektromotorom s výkonom 92 kW. Až 75% jazdy bude vďaka nemu možné vykonať na elektrický pohon.

Hmotnosť zostavy s 92 kW elektromotorom je 111 kilogramov, olejová náplň je rovnakých 4,5 litra a dobíjací výkon je rovnakých 92 kW.



Pravdepodobne posledný nový ICE (spaľovací motor) PureTech

Prichádza nový 1.2 PureTech Turbo 3. generácie prepracovaný pre požiadavky emisnej normy EURO 7. Motor je v podstate úplne nový a prichádza s modernými prvkami ako:

  • práca v Millerovom cykle
  • použitie variabilnej geometrie turbodúchadla
  • priame vstrekovanie benzínu pod tlakom 350 barov
  • variabilné časovanie ventilov
  • optimalizované trenie a hlučnosť komponentov
  • plná kompatibilita s akýmkoľvek typom hybridu
  • reťazový rozvod v olejovom kúpeli

Základný výkon nového trojvalca bude 100 kW (136 koní) a maximálny krútiaci moment 230 Nm. Motor preberá aj niekoľko noviniek z aktuálneho 1.5 GSE Firefly a aj keď sa jedná o projekt patriaci do PSA, k výsledku pomohli aj inžinieri FCA. Presadený bol napríklad koncept reťazového rozvodu v olejovom kúpeli alebo skúsenosti s VGT turbodúchadlom, ktorého vývoj bol realizovaný len pre Alfa Romeo Tonale.

Kde sa objaví kombinácia PureTech s eDCT prevodovkou?

Pravdepodobne všade. V pláne je plne nahradiť všetky aktuálne motory GSE vo verziách 1.0 Firefly a 1.33 Firefly, z motorov GSE ostane v koncerne Stellantis len varianta podobná popísanej koncepcii a to 1.5 Firefly existujúca v Alfe Romeo Tonale, Jeepoch Renegade a Compass, a Fiate Tipo a 500X.

V autách by sa mal nový 1.2 PureTech s eDCT prevodovkou objaviť postupne do konca roka 2024. Existuje vysoká pravdepodobnosť, že tento motor bude okrem BEV verzií jediný spaľovací motor pre trojicu z Poľska nastupujúcej od roku 2023 - Alfa Romeo Brennero, Jeep 516 a Fiat Uno.