Nové motory PureTech využijú aj talianske autá
Najprísnejšia emisná norma EURO 7 by mala vstúpiť do platnosti už v roku 2025. Prečo už? V automobilovom vývoji je rok 2025 platný už dnes, pretože vývoj auta trvá 4 roky a inžinieri musia byť schopní reagovať na aktuálnosť na trhu v horizonte ďalších štyroch rokov produkcie už teraz vyvíjaného vozidla. Keďže platnosť normy stále nebola schválená, v hre sú zatiaľ rôzne univerzálne riešenia. Ten, kto ich má, dokáže byť flexibilný. Dobrou správou je, že Stellantis takého riešenie pohonu vozidiel vyvinul a začína ho vyrábať, aby bol prechod na emisnú normu EURO 7 jednoduchší. Tá totiž čisto spaľovacie motory už čiastočne pochová.
Všetko sa to udialo nenápadne počas
návštevy výrobných závodov Trémery-Metz vo Francúzsku, kde Carlos
Tavares, generálny riaditeľ spoločnosti Stellantis predstavil spôsob
transformácie závodov a poukázal na to, ako demonštrujú pokrok. Spoločnosť Stellantis tak plní ciele elektrifikácie prezentovaných v pláne Dare Forward 2030. Od roku 2018 spoločnosť investovala 2
miliardy EUR do francúzskych výrobných závodov. Inovovaný výrobný závod v Trémery-Metz začal produkovať pohonné jednotky pre batériové elektrické vozidlá, plug-in
hybridy (PHEV) a hybridy. Čo sa konkrétne bude vyrábať?
Od výrobného podniku E-motors čiastočne nahradí aktuálne motory v elektrických autách koncernu Stellantis. Nové plne elektrické pohonné ústrojenstvo dodáva maximálny výkon 115 kW pri 400V napätí a do automobilov sa dostane koncom roka 2022, pričom prvým by mal byť Peugeot 308.
Známy koncept z aktuálne známeho motora 1.5 GSE Firefly HYBRID bývalého FCA zavádza Stellantis aj pre spoluprácu s motormi PureTech. S jedným zásadným rozdielom. K dispozícii budú dve úrovne elektrifikácie, ktoré zásadne znížia výrobné náklady a zvýšia variantnosť produktu.
Ten bude použitý v kombinácii s motorom 1.2 PureTech Turbo a spoločne bude systém fungovať ako Mild-hybrid. Elektromotor s výkonom 24 kW bude môcť fungovať aj samostatne a možná bude jazda na čisto elektrický pohon tak ako je to aktuálne pri Fiatoch, Jeepoch a Alfe. Dobíjací režim má výkon 17,5 kW.
Úspora paliva bude približne 15%. K dispozícii bude 7 rýchlostných stupňov, tzv. "mokrá" spojka, o olejový okruh sa budú starať 2 elektrické olejové pumpy a samotný objem olejovej náplne bude 4,5 litra. Suchá hmotnosť novej prevodovky vo variante MHEV je 93 kilogramov.
320V plug-in hybrid PHEV
Ako bolo spomenuté, ide o úplne rovnakú koncepciu ako pri 48V Hybride. Nová eDCT prevodovka dokáže spolupracovať aj s elektromotorom s výkonom 92 kW. Až 75% jazdy bude vďaka nemu možné vykonať na elektrický pohon.
Hmotnosť zostavy s 92 kW elektromotorom je 111 kilogramov, olejová náplň je rovnakých 4,5 litra a dobíjací výkon je rovnakých 92 kW.
Pravdepodobne posledný nový ICE (spaľovací motor) PureTech
Prichádza nový 1.2 PureTech Turbo 3. generácie prepracovaný pre požiadavky emisnej normy EURO 7. Motor je v podstate úplne nový a prichádza s modernými prvkami ako:
- práca v Millerovom cykle
- použitie variabilnej geometrie turbodúchadla
- priame vstrekovanie benzínu pod tlakom 350 barov
- variabilné časovanie ventilov
- optimalizované trenie a hlučnosť komponentov
- plná kompatibilita s akýmkoľvek typom hybridu
- reťazový rozvod v olejovom kúpeli
Základný výkon nového trojvalca bude 100 kW (136
koní) a maximálny krútiaci moment 230 Nm. Motor preberá aj niekoľko noviniek z aktuálneho 1.5 GSE Firefly a aj keď sa jedná o projekt patriaci do PSA, k výsledku pomohli aj inžinieri FCA. Presadený bol napríklad koncept reťazového rozvodu v olejovom kúpeli alebo skúsenosti s VGT turbodúchadlom, ktorého vývoj bol realizovaný len pre Alfa Romeo Tonale.
Kde sa objaví kombinácia PureTech s eDCT prevodovkou?
Pravdepodobne všade. V pláne je plne nahradiť všetky aktuálne motory GSE vo verziách 1.0 Firefly a 1.33 Firefly, z motorov GSE ostane v koncerne Stellantis len varianta podobná popísanej koncepcii a to 1.5 Firefly existujúca v Alfe Romeo Tonale, Jeepoch Renegade a Compass, a Fiate Tipo a 500X.
V autách by sa mal nový 1.2 PureTech s eDCT prevodovkou objaviť postupne do konca roka 2024. Existuje vysoká pravdepodobnosť, že tento motor bude okrem BEV verzií jediný spaľovací motor pre trojicu z Poľska nastupujúcej od roku 2023 - Alfa Romeo Brennero, Jeep 516 a Fiat Uno.