TEST Alfa Romeo Stelvio Tributo Italiano: derniéra benzínu?

27.12.2024

Alfa Romeo Stelvio je už medzi nami pomerne dlho. V aktuálnej verzii Tributo Italiano však vzdáva poctu Taliansku, nádhernej krajine s bohatou históriou v oblasti priemyslu a automobilizmu. Práve tu dostali život úžasné automobily s vysokou úrovňou remeselného spracovania a jedinečným jazdným zážitkom. Výnimkou nie je ani Stelvio, prvé a tak skvelé SUV automobilky Alfa Romeo. 

V špeciálnej edícii s dvojlitrovým benzínom pod kapotou s označením 2.0 T4 GME a pohonom Q4 som mal možnosť otestovať ho v najkrajších májových dňoch roku 2024. A naozaj som si to užil, preto chcem zdieľať tie najkrajšie spomienky.

Sedem neviditeľných rokov

Je nepopierateľné, že Taliansko je mekkou dizajnu automobilov a v spomienke na slávne karosárne Pininfarinna, Bertone, Zagato, Ghia, Italdesign Giugiaro, Vignale či Touring Superleggera musí byť človeku jasné, že v tom Taliansku to niekde pramení. Skúsenosti sa podpísali aj na karosérii Stelvia. Je jedno z najatraktívnejších SUV na trhu a to aj po siedmich rokoch výroby od roku 2017. Povedali by ste to? Aj dnes by sa jeho proporciami mohli inšpirovať mnohé SUV. Veru, nechcel by som byť v koži dizajnéra, ktorý navrhuje jeho nástupcu.

Silueta Stelvia je agresívna, no zároveň elegantná, s charakteristickou prednou maskou Trilobo s tradičným centránym Scudettom a ostrými rysmi, no zároveň jemnými líniami karosérie, ktoré zvýrazňujú športový charakter spiaci pod hmnotnostne ľahkými materiálmi karosérie. Pod toto dielo sa podpísal Carmelo Giannone a Stelviu prepožičal mohutný a na ceste ležiaci zadok, ktorý umocňuje postoj Stelvia a už niečo napovedá o tom, že to nebude len hocijaký jazvečík postavený na podvozku malého auta.

Aby som bol korektný. Hlavné rysy a proporcie Stelvia vynikajú na základe toho, že toto auto stojí na poriadnom podvozku. Je postavené na platforme Giorgio zameranej prioritne na špičkové jazdné vlastnosti a koncepciu pohonu zadných kolies, ktorým predná náprava len napomáha. Vďaka tomu je kabína Stelvia posunutá čo najviac dozadu, predná hliníková kapota je dlhá a pod ňou sa ukrýva radovo uložený preplňovaný benzínový motor centralizovaný za os prednej nápravy. Detaily k platforme a jej vzniku, či techniku Stelvia som rozobral už v skoršom teste Stelvia.

Tributo Italiano

Exkluzívna verzia Tributo Italiano vzdávajúca poctu Taliansku prichádza s farbami, ktoré môžu byť len jednou z talianskej trikolóry. Biela Alfa, červená Alfa a prémiová trojvrstvová zelená Montreal, v ktorej bolo aj testované Stelvio. Karosériu tu navyše v tejto edícii dopĺňajú čierna strecha, lemy kolies vo farbe karosérie a nádherné 21" disky v tradičnom päťkruhovomn dizajne. Príslušnosť k Taliansku ako aj taliansku výrobu podtrhuje trikolóra v spätných zrkadlách.

Odkaz na Taliansko nájdeme aj v interiéri, ktorý vychádza z verzie Veloce, čo znamená, že má skvelé sedadlá s výrazným bočným vedením s možnosťou "dofukovania" bočníc, kožou čalúnenú palubnú dosku a vrchy výplní dverí. Všetko čalúnenie je zdobené červenou niťou a hlavu si tu opierate do úžasne mäkkých opierok hlavy s nápisom Tributo Italiano s talianskou trikolórou.

Interiér je celkovo priestranný a nepochybne aj luxusný, s vysokokvalitnými materiálmi, ako sú koža a hliník. Sedadlá sú pohodlné a poskytujú dobrú oporu v zákrutách, čo je dôležité pri dynamickej jazde, ktorú má Stelvio v obľube. Prístrojová doska je orientovaná na vodiča – všetky dôležité funkcie sú ľahko dostupné, a multimediálny systém s dotykovým displejom ponúka navigáciu, Apple CarPlay, Android Auto, a rôzne bezpečnostné systémy a asistenčné funkcie pre vodiča.

O dokonalý pocit z jazdy a vnemy na palube sa jednak stará štandardný akustický balíček s hrubšími sklami a aktívnym potláčaním hluku pomocou antifrekvencií, ale najmä pre verziu Tributo Italiano štandardne dodávaný adaptívny podvozok Alfa Active Suspension. Ten totiž lepšie tlmí vibrácie a zároveň hluky prechádzajúce do interiéru. Na tichej palube si potom zo 14-tich reproduktorov výkonnej súpravy Harman&Kardon a mäkkým nastavením tlmičov môžete pustiť napríklad toto.

Ako krv v človeku, tak benzín v Alfe

Pod kapotou Stelvia Tributo Italiano sa nachádza 2,0-litrový turbodúchadlom preplňovaný benzínový motor s výkonom 280 koní, ktorý je spárovaný s 8-stupňovou automatickou prevodovkou ZF s hyrdomeničom. Pohon všetkých štyroch kolies (Q4) zabezpečuje istotu v každom počasí – či už na suchej, alebo klzkej ceste.

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 5,7 sekundy, čo je vynikajúci výsledok pre SUV tejto veľkosti. Vozidlo rýchlo reaguje na každý pohyb plynového pedála a v športovom režime ponúka výrazne dynamický zážitok. Systém DNA umožňuje nastaviť charakter vozidla podľa preferencií a nálady vodiča – od pohodlnej každodennej jazdy v Advanced Efficiency alebo Natural až po agresívny športový režim Dynamic. Pozor! Toto nie je nejaký hračkársky softvér imitujúci vankúš pod pedálom. Alfa svoj D.N.A. prepínač ladí vždy pre citeľné zmeny v riadení, brzdení, prevodovke, dávkovaní výkonu a prerozdelenia pohonu 4x4.

Vášnivé kliknutie do pádiel pod volantom dokáže aj v bežnom režime prebudiť prevodovku do ostrých reakcií a neexistuje, skutočne neexistuje moment, keby prevodovka nepochopila, čo po nej chcete. ZF toto majstrovské dielo dodáva pre Alfu s typicky taliansky naladeným charakterom a spolu s benzínovým dvojlitrom ponúka vynikajúce zvezenie, či už idete dynamicky alebo pohodovo.

Riadenie je výnimočne presné, čo je typická vlastnosť značky Alfa Romeo. Vďaka veľmi priamemu pomeru 12:1 dokonalo reaguje na pokyn vodiča, veď to vám dokáže zachrániť krk v rizikovej situácii. Je zároveň kalibrované pre konkrétny typ patentovaného zavesenia kolies AlfaLink Suspension. Bolo navrhnuté tak, aby fungovalo v súlade s charakteristikou odpruženia a zaručuje tak aj lineárnosť krútiaceho momentu posilňovača počas akcelerácie.

Zavesenie kolies poskytuje vynikajúce pohodlie, no zároveň skvelú kontrolu v zákrutách, čo robí z tohto SUV prekvapivo športové vozidlo. Píšem to preto, pretože ešte ani dnes si množstvo vodičov skutočne nedokáže predstaviť, aké športové môže byť Stelvio. Aj detaily k prepracovanému zaveseniu kolies som rozoberal už v poslednom teste Stelvia, no aspoň nejaký obrázok nezaškodí.

Pohon Q4

Hoci Stelvio Tributo Italiano nie je typickým terénnym vozidlom, pohon 4x4 Q4 sa osvedčí aj v náročnejších podmienkach. Za normálnych okolností je pohon prenášaný hlavne na zadnú nápravu, čo zlepšuje dynamiku a športový charakter jazdy, no v prípade potreby systém automaticky presúva až 50% krútiaceho momentu na prednú nápravu, čo zvyšuje trakciu a stabilitu na klzkej vozovke. Pripomínam, že pre správnu funckiu pohonu musí mať Stelvio výrobcom spoluvyvíjané pneumatiky, v tomto prípade značky Pirelli P Zero s rozmerom 255/40 102W R21 a označením AR ako Alfa Romeo.

Prioritou pohonu je ale zabezpečiť dokonalú priľnavosť na ceste a prenos výkonu za každých okolností. Systém pracuje vďaka centrálnej elektronickej architektúre CDC (Chassis Domain Control), ktorá vyhodnocuje situáciu vždy, aj pri bežnej jazde, teda nie len pri rizikovej situácii v preklze. V prípade aktívneho odpruženia Alfa Active Suspension pracuje aj s variovaním tuhosti pruženia pre čo najlepší jazdný pôžitok a bezprostrednú ovládateľnosť auta. A nie je to len o elektronike. Riadiaca jednotka spolupracuje s poctivými mechanickými diferenciálmi na prednej a zadnej náprave.

A na jazde je to naozaj cítiť. Stelvio obzvlášť na mokrej vozovke ukazuje výnimočnú presnosť stopy v zákrutách a doslova v určitých momentoch, keď sa rozhodnete naozaj zariskovať, popiera fyziku. Ide ako v koľajniciach a reálne v milisekundách "pod plynom" vyrovnáva aj v úplne bežných okamihoch. V spojení s fakt dokonalými reakciami na riadenie sa akýkoľvek moment ostrej jazdy stáva mechanizmom pre radosť. Jazdné potešenie stúpa a dodáva akúsi úroveň spokojnosti, v ktorej cítiť skutočné bezpečie na ceste, nie len "placebo SUV efekt s vyšším sedením". A pre toto mam Stelvio fakt rád.

Komfort a výbava

Alfa Romeo Stelvio Tributo Italiano nie je len o športovom výkone a jazdných vlastnostiach, ale aj o vysokom komforte. Kabína vás skutočne poteší materiálmi a vysokou remeselnou kvalitou. Hliníkové povrchy vyzerajú kvalitne, ak si pozriete inzerciu so staršími Stelviami - sú aj odolné, koža je príjemná na dotyk ako na palubovke, tak na dverách a sedadlách. 

Stevlio sa vám na pohľad nemusí zdať v interiéri bohaté na priestor ak vezmeme do úvahy pozdĺžny smer. Smer, v ktorom poskytuje pocit priestoru, je hlavne šírka kabíny, ktorá robí interiér naozaj priestranným. Dobre sa nastupuje ako dopredu, tak dozadu vďaka širokým a vysokým dverám a dobre prístupný je aj 525 litrov veľký batožinový priestor prakticky bez prekážajúcej steny pri nakladaní. Rezervu tu nenájdete, k dispozícii je lepiaca sada. Po sklopení sedadiel je k dispozícii 1600 litrov.

Tak ako každé vozidlo na trhu od leta 2024, Stelvio disponuje jednak povinnou sadou bezpečnostných asistentov, k tomu pridáva aktívne udržiavanie jazdného pruhu a dobre fungujúci adaptívny tempomat. V čom už dnes tak trochu zaostáva aj za mladším bratom Tonale sú napríklad prvky autonómnej jazdy v kolóne, ktoré sa niektorým vodičom zídu na dlhých trasách pri zápche na diaľnici, ale aj v mestách.

Ak už sme pri cestách, Stelvio je naozaj dobrým cestovateľom. Špeciálna edícia Tributo Italiano s obrovskými 21-palcovým kolesami, ktoré sa mi najprv zdali ako malý zádrheľ, zvládala rôzne cestné povrchy vždy bravúrne. Akusticky dobre utlmený interiér, adaptívny podvozok a mierne hojdavý charakter znižujú pocit únavy aj po štvorhodinovej jazde.

Je naozaj dobré, že po poslednom facelifte Stelvio s Giuliou dostali moderné svetlomety s plne led-matrixovou technológiou, veď v pláne už boli v roku 2020. Svetlomety svietia perfektne, tieňovanie je citlivé a za celý čas jazdy po tme som nezaznamenal, aby mi niekto z oprotiidúcich blikal. Svetlomety tohto typu dostanete v každej verzii a výbave, čo je ďalším plusovým bodom pre vašu bezpečnosť na cestách.

Na Stelviu som si pri poslednom teste chválil klimatizáciu a jej výkon, tu to nie je inak. Či už zohriatie alebo ochladenie interiéru prebieha veľmi rýchlo. V zime tomu napomáha elektrický ohrev kúrenia a v lete výkonný kompresor klimatizácie. Okná sú odrosené rýchlo a prieduchy navrhnuté s dôslednosťou pre aerodynamiku. Nechýbajú ani prieduchy pre zadných cestujúcich, či už na podlahe alebo v stredovom tuneli, preto je komfortná teplota na palube dosiahnutá vždy rýchlo.

Čo na tú zábavu hovorí ekonomika?

Výrobcom udávaná spotreba 8,3 až 9,2 litra na 100 kilometrov nie je z ríše snov. Normálnou jazdou v rámci cestných limitov je úplne bežné, že sa do tohto rozmedzia trafíte. Nároky na dynamickú jazdu dokážu Stelviu vytlačiť krátkodobý priemer na budíkoch na 15 litrov benzínu. Avšak so Stelviom Tributo Italiano som sa aj s rozumným zabávaním dostal na príjemný priemer za celý test 10,5 litra na 100 km. Dlhšia jazda po okreskách a diaľnici s tempomatom na 120 km/h dokázala spotrebu udržať na hranici 8,4 litra benzínu a to nie je vôbec zlé.

Koniec koncov, sú to hodnoty, ktoré kedysi spotreboval aj atmosférický benzínový dvojliter Twin Spark 16V s výkonom 110 kW (150 koní) v Alfe 147 Selespeed, ktorá je o 130 koní menej výkonná a o vyše 500 kilogramov ľahšia. A keďže som si tieto dve auta mohol porovnať, môžem jednoznačne svedčiť o tom, že každá z týchto zelených Álf urobí vodičovi veľkú radosť bez ohľadu na to, čo to bude o liter menej alebo viac.

Záver

Alfa Romeo Stelvio Tributo Italiano 2.0 GME Q4 je výkonné SUV, ktoré kombinuje taliansku eleganciu, športový výkon a komfort pre každodenné používanie. Vďaka silnému motoru a presnému riadeniu poskytuje skutočný pôžitok z jazdy, no zároveň ponúka luxusnú výbavu a praktickosť. Je ideálnou voľbou pre tých, ktorí chcú vystúpiť z davu a ocenia štýl aj dynamiku. Kúpou tohto auta a jazdou na ňom vám dá v každom momente najavo, že na tomto aute sa pri vývoji a výrobe nešetrilo - a to je fakt, ktorý sa dnes cení bohužiaľ aj v prémiovej triede.

Toto Stelvio je zároveň jednou z posledných Álf bez výraznejšej elektrifikácie. Derniéra benzínu má v tejto generácii Stelvia skutočne naplnenú podstatu, pretože nástupca, ktorého spoznáme v roku 2025, už ako čisto benzínové auto do Európy nepríde.

Výhody:

  • Nádherný dizajn s talianskym šarmom
  • Výkonný motor a dynamické jazdné vlastnosti
  • Presné riadenie
  • Vysoký komfort jazdy
  • Pohon Q4 zameraný na pohon zadnej nápravy a vhodný do každého počasia
  • Výhodná cena limitovanej edície na slovenskom trhu, kde verzia Tributo Italiano je za cenu nižšej verzie Veloce, čo predstavuje cenovú úsporu 4800 eur

Nevýhody:

  • Vyššia spotreba pri dynamickej jazde
  • Starší infotainment s nižším rozlíšením parkovacej kamery
  • Niekomu môžu v tejto triede chýbať aktívni jazdní asistenti - napríklad pre jazdu v kolóne

Posledné slová

Preboha, ak na to máte, berte ho, kým je tu, pretože nové benzínové Stelvio je v nedohľadne. Je to skutočne dobré auto, v ktorom je cítiť bohatý inžiniering, dôraz na rozloženie hmotnosti, jazdné vlastnosti a materiálové zloženie. Dostanete kus poctivého auta bez ohľadu na to, či si vezmete základnú verziu (červená) alebo tú špičkovú Quadrifoglio Verde (zelená). A niektoré nájdete v akčnej cene aj za cenu Tonale! Čaute!

Za zapožičanie vozidla srdečne ďakujem importérovi Alfa Romeo Slovensko.

Pozrite si ešte skladové vozidlá.